The Use of Zootopia Animated Film as a Medium to Improve Students’ English Vocabulary at MTs Mambaul Huda Ngraseh

Authors

  • Haikal Fala Syifa IKIP PGRI Bojonegoro
  • Meiga Ratih Tirtanawati
  • Chyntia Heru Woro Prastiwi IKIP PGRI Bojonegoro

Keywords:

Vocabulary Acquisition, Animated Movie, Zootopia, English Learning

Abstract

Abstract-This research explores the influence of utilizing the animated film Zootopia as a teaching aid on students’ English vocabulary development at MTs Mambaul Huda Ngraseh. A quantitative method with a true-experimental design was applied in this study. The participants were divided into two groups: the experimental group, which was taught using Zootopia as a learning resource, and the control group, which received instruction through traditional teaching approaches. Data collection involved pre-tests and post-tests aimed at assessing vocabulary growth. The analysis showed a notable difference in post-test scores between the two groups. Thus, the use of Zootopia as a learning tool was found to be effective in improving students’ English vocabulary skills. Animated films, as audiovisual media, offer a dynamic and engaging option for teaching English.

Keywords-Vocabulary Acquisition, Animated Movie, Zootopia, English Learning, MTs Mambaul Huda

 

Abstrak- Penelitian ini meneliti dampak penggunaan film animasi Zootopia sebagai media pembelajaran terhadap peningkatan kosakata bahasa Inggris siswa di MTs Mambaul Huda Ngraseh. Pendekatan yang digunakan adalah kuantitatif dengan desain eksperimen sejati (true-experimental). Sampel penelitian dibagi menjadi dua kelompok: kelompok eksperimen yang belajar dengan bantuan film Zootopia, dan kelompok kontrol yang menggunakan metode pengajaran biasa. Pengumpulan data dilakukan melalui pre-test dan post-test untuk mengetahui perkembangan penguasaan kosakata. Hasil analisis menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan pada skor post-test antara kedua kelompok. Oleh karena itu, penerapan film animasi Zootopia terbukti efektif dalam membantu siswa meningkatkan penguasaan kosakata bahasa Inggris. Media audiovisual seperti film animasi dapat menjadi sarana pembelajaran bahasa Inggris yang menarik dan interaktif.

Kata Kunci- Penguasaan Kosakata, Film Animasi, Zootopia, Pembelajaran Bahasa Inggris, MTs Mambaul Huda

References

Afrilia, L., Neviyarni, Arief, D., & Amini, R. (2022). Efektivitas media pembelajaran berbasis video animasi untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik kelas IV sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 710–721. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2559

Aftoni, M. I. (2020). The effectiveness of teaching vocabulary by using English movie Avatar: The Legend of Korra to the tenth grade students of MA Abu Darrin Bojonegoro in academic year 2019/2020. Jurnal Pendidikan Edutama.

Ahmad, R. H. (2019). Pengelolaan media pembelajaran menggunakan teknologi informatika untuk meningkatkan vocabulary bahasa Inggris di SMP 6 Salatiga.

Alqahtani, M. (2015). The importance of vocabulary in language learning and how to be taught. International Journal of Teaching and Education, 3(3), 21–34. https://doi.org/10.20472/te.2015.3.3.002

Anggasta, G. (2018). Keefektivitasan penggunaan media audio visual dalam pemahaman kosakata bahasa Mandarin untuk siswa kelas II SD Kr. Tunas Harapan Bangsa Surabaya. Seminar Nasional Ilmu Terapan.

Argo, L. B. (2020). An analysis of teachers’ strategies in teaching English vocabulary for the eighth grade students. Jurnal Pendidikan Edutama.

Astuti, N. T. (2019). Efektivitas media film dan strategi pembelajaran semantic mapping dalam meningkatkan penguasaan kosakata bahasa Inggris.

Daheri, M., Wahyudi, Ramli, A. C., Arisman, & Resky, M. (2023). Motivasi belajar peserta didik di era New Normal. Journal on Education, 5(3), 9640–9649.

Defi, P. P. (2022). Using picture series to improve students’ ability in writing recount text in the class VIII B students of MTs N 3 Bojonegoro. Edutama.

Fatmasari, A. D., Tirtanawati, M. R., & Prastiwi, C. H. W. (2024). Teachers' perception of the Merdeka Curriculum implementation in English vocabulary teaching at rural elementary schools. Aisyah Journal of English Language Teaching (AIJELT), 3(1), 202–211.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman.

Hiebert, E. H., & Kamil, M. L. (2007). Vocabulary assessment: What we know and what we need to learn. Reading Research Quarterly, 42(2), 282–296. https://doi.org/10.1598/rrq.42.2.4

Hoerudin, C. W. (2023). Penerapan media vocabulary card dalam meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa Indonesia anak usia 4–5 tahun. Plamboyan Edu, 1(2), 208–219. https://jurnal.rakeyansantang.ac.id/index.php/plamboyan/article/view/222

Inawati, L., Prastiwi, C. H. W., & Tirtanawati, M. R. (2024). The effectiveness of unplugged activities on teaching vocabulary for young learners at MI Mansyaul Huda. AIJELT, 3(1). https://journal.aisyahuniversity.ac.id/index.php/AIJELT/article/view/1619

Iqbalullah, M. (2018). Vocabulary mastery and grammar mastery impact on EFL high school students’ writing skills.

Jayul, A., & Irwanto, E. (2020). Model pembelajaran daring sebagai alternatif proses kegiatan belajar pendidikan jasmani di tengah pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 190–199. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/jpkr/article/view/689

Kompasiana. (2020). Zootopia, film animasi menghibur dan penuh pesan moral. https://www.kompasiana.com

Kurniawan, E., Nizzam, M., Fatikh, M. A., & Rofiq, M. H. (2022). Pengaruh penggunaan media audio visual terhadap hasil belajar kosa kata bahasa Inggris siswa kelas II MI Dwi Dasa Warsa. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah.

Laverda, J. C., Tirtanawati, M. R., & Suriyah, P. (2022). The effectiveness of animated video in teaching writing descriptive text of the seventh grade students at SMPN 2 Bojonegoro. Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SPBSI/article/view/1416

Lisnawaty, S. L., Amalia, A. R., & Lyesmaya, D. (2022). Pengaruh media film animasi terhadap penguasaan kosakata bahasa Inggris siswa sekolah dasar. DIKDAS MATAPPA: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar.

Zootopia Wiki. (n.d.). Zootopia. https://zootopia.fandom.com/wiki/Zootopia.

Downloads

Published

2025-05-15

Issue

Section

Articles