The Use Picture for Teach Vocabulary in Elementary School

Rizqi Aulia Romadhoni, Refi Ranto Rozak, Ayu Fitrianingsih

Abstract


   abstract— Vocabulary is one of the things that must be given to children from an early age so that the child's development is faster. Vocabulary is part of a child's language development. The importance of vocabulary for children is to facilitate communication with adults and to increase children's knowledge. Based on observations, the vocabulary at one elementary level is not yet fully optimal due to the lack of attention from their teachers. The formulation of the problem in this study is how to increase vocabulary using pictures? The purpose of this study is to provide a gradual increase in vocabulary to children. This study used elementary school students as the subject of qualitative research. The data collection tools used by the author are interviews and observations. By using this analysis, the researcher suggests that the optimal result is that elementary school children have an increase in vocabulary. But, there are also some children who have difficulty increasing vocabulary using pictures.

Keywords— Picture, vocabulary.

 

   Abstrak— Kosakata merupakan salah satu hal yang harus diberikan kepada anak sejak dini agar perkembangan anak lebih cepat. Kosakata merupakan bagian dari perkembangan bahasa anak. Pentingnya kosakata bagi anak adalah untuk memudahkan komunikasi dengan orang dewasa dan untuk menambah pengetahuan anak. Berdasarkan observasi, kosakata di salah satu tingkat SD belum sepenuhnya optimal karena kurangnya perhatian dari guru mereka. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana cara memperbanyak kosa kata dengan menggunakan gambar? Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memberikan peningkatan kosa kata secara bertahap kepada anak-anak. Penelitian ini menggunakan siswa sekolah dasar sebagai subjek penelitian kualitatif. Alat pengumpulan data yang digunakan penulis adalah wawancara dan observasi. Dengan menggunakan analisis ini, peneliti menyarankan hasil yang optimal adalah anak sekolah dasar mengalami peningkatan kosa kata. Namun, ada juga beberapa anak yang kesulitan menambah kosa kata dengan menggunakan gambar.

Kata kunci— Gambar, kosakata.


Keywords


Picture, vocabulary.

Full Text:

PDF

References


Khafidhoh, & Carolina, A. (2019). Using pictures for teaching vocabulary to the junior high school students, 2(1). Universitas Ahmad Dahlan.

Rahimah, (2017). Image media aplication to improve mathematics learning outcomes students of class IV SDN 003 Tembihalan City, Tembihalan District Indragiri Hilir District.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.

Finocchiaro, Mary, Michael, B. 1973. The foreign language learner: A guide for teacher. New York: Regent Publishing Company, Inc.

Suezdi, D. & Susanti, A. L. (2017). The effect of word formation strategy on grade seven students vocabulary learning result at SMPN 20 Bekasi. Islamic University of As-Syafiiyah Jakarta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Seminar Nasional Daring Sinergi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.