Pemanfaatan Perpustakaan Digital untuk Media Pembelajaran

Shoffiudin Aji Darmawan, Cahyo Hasanudin

Abstract


Abstrak-Manfaat dari  perpustakaan digital dengan demikian , (Dalam sismanto 2008),dengan  hadirnya perpustakaan daring sangat diharapkan untuk mempermudah pencari nformasi. informasi berupa dokumen, gambar dan database dengan format digital dengan tepat, cepat, dan akurat. Perpustakaan digital juga dapat dijadikan sebagai alternative dalam pengembangan sumber  pembelajaran siswa SMA, perpustakaan digital menjadi fasilitas yang sangat memudahkan para siswa dalam mengakses informasi. Artikel ini mengkaji peran perpustakaan dalam mendukung lingkungan belajar yang inklusif. Istilah "lingkungan belajar permeabel" dalam beberapa tahun terakhir telah  populer setelah diperkenalkannya berbagai alat informasi yg mendukung proses pembelajaran. Perangkat elektronik seperti hanpohne yang  membantu siswa dalm ber  komputasi dan komunikasi kapan saja dan dimana saja, seperti alat digital pribadi dan telepon pintar. Artikel ini menjelaskan tentang perpustakaan digital sebagai penunjang untuk mendukung kegiatan lingkungan belajar yang kaya teknologi dalam berbentuk telepon pintar. dalam perpustakaan digital,  WIDIASA (2007) menyebutkan peran perpustakaan digital ialah sebagai alat pengimpunan bahan Pustaka yang terdiri dari buku ataupun nonbuku. Untuk sumber informasi dan  untuk  merawat atau mengolah bahan pustaka, dan memberikan suatu layanan bahan pustaka. salah satu cara untuk mengembangan minat baca dan keragaman membaca siswa.

Kata Kunci- Perpustakaan Digital, Media Pembelajaran.

 

 

Abstract—The benefits of digital libraries are thus, (In Sismanto 2008), the presence of online libraries is expected to make it easier for information seekers. information in the form of documents, images and databases in digital formats in a precise, fast and accurate manner. Digital libraries can also be used as an alternative in developing learning resources for high school students, digital libraries are facilities that make it very easy for students to access information. This article examines the role of the library in supporting an inclusive learning environment. The term "permeable learning environment" has in recent years been popularized following the introduction of various information tools that support the learning process. Electronic devices such as cellphones that help students in computing and communicating anytime and anywhere, such as personal digital devices and smartphones. This article describes the digital library as a support to support the activities of a technology-rich learning environment in the form of a smartphone. In digital libraries, WIDIASA (2007) mentions the role of digital libraries as a tool for storing library materials consisting of books and non-books. For sources of information and to treat or process library materials, and provide a library material service. one way to develop students' reading interest and diversity in reading. In conclusion, this article also explains the role of digital libraries in supporting the learning process in schools. Libraries can be accessed through small digital wars such as cellphones.

Keywords- Digital Libraries, Learning Media.


Keywords


Digital Libraries, Learning Media.

Full Text:

PDF

References


Batubara, A. K. (2013). Pemanfaatan perpustakaan digital dalam mendukung proses belajar mengajar . Iqra’: jurnal perpustakaan dan informasi, 2013, 7.(02): 61-71. http://ejournal.uin-suka.ac.id/adab/FIHRIS

Gatot,SUBRATA.(2009). Perpustakaan Digital.Universitas Negri Malang. http://repository.um.ac.id/id/eprint/1297

Ibrahim, A., & Afrina, M. (2011). Pengembangan Model Perpustakaan Berbasis Teknolo untuk Meningkatkan Kinerja Layanan Perpustakaan dan Mewujudkan perpustakaan ideal berbasis digital di fasikom Unsri. Prosiding KNTIA 2011, c87-c94. https://repository.unsri.ac.id/6937/4/C87.pdf

Sari, R. F. (2005). Peranan perpustakaan dalam mendukung pevasive Learning Environment.JURNAL PUSTAKA INDONESIA 4(2). DOI: https://doi.org/10.29244/jpi.4.2.%25p


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Seminar Nasional Daring Sinergi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.