Upaya Peningkatan Hasil Belajar melalui Tugas Pekerjaan Rumah (PR) Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI 5 SMAN 1 Balen
Abstract
Abstract
Education serves as a means to enhance the quality of human resources to be high-caliber and dependable. In the educational context, students' learning outcomes are utilized to assess their capabilities. One effective indicator for developing students' abilities is the assignment of homework to boost their learning outcomes. This research aims to enhance students' learning outcomes through the assignment of homework in the Economics subject for Class XI 5 at SMAN 1 Balen. The research method employed is Classroom Action Research (CAR), which involves four stages: planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this study were the students of Class XI 5 at SMAN 1 Balen. The findings revealed that the average student score in the first cycle was 64.84, which fell below the minimum competency standard. After the homework assignments were implemented, the average student score in the second cycle significantly increased to 86, classified as very high. All students achieved learning mastery in the second cycle. Factors contributing to the improvement in learning outcomes include students' active participation in the learning process, their ability to collaborate in groups, and their involvement in completing structured tasks. Assigning homework proved to be effective in enhancing learning skills, material comprehension, and overall student learning outcomes. This research corroborates previous findings that homework can be an effective strategy for improving student learning outcomes in schools.
Abstrak
Pendidikan sarana dalam meningkatkan kualitas SDM yang berkualitas dan dapat diandalkan. Dalam konteks pendidikan, hasil belajar siswa digunakan untuk menilai kemampuan mereka. Salah satu indikator yang efektif mengasah kemampuan siswa adalah memberikan pekerjaan rumah untuk meningkatkan hasil belajar mereka. Penelitian ini memiliki tujuan meningkatkan hasil belajar siswa melalui pemberian pekerjaan rumah pada mata pelajaran Ekonomi di Kelas XI 5 SMAN 1 Balen yang terdiri dari 32 siswa untuk dijadikan sampel penelitian. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan Penelitian Tindakan Kelas (PTK), yang melibatkan empat tahap: perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa Kelas XI 5 di SMAN 1 Balen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata siswa pada siklus pertama adalah 64,84, yang berada di bawah standar kompetensi minimum. Setelah tugas pekerjaan rumah diimplementasikan, nilai rata-rata siswa pada siklus kedua meningkat secara signifikan menjadi 86, yang diklasifikasikan sebagai sangat tinggi. Semua siswa mencapai ketuntasan belajar pada siklus kedua. Faktor- faktor yang berkontribusi terhadap peningkatan hasil belajar antara lain adalah partisipasi aktif siswa dalam proses pembelajaran, kemampuan mereka untuk berkolaborasi dalam kelompok, dan keterlibatan mereka dalam menyelesaikan tugas-tugas terstruktur. Pemberian tugas rumah terbukti efektif dalam meningkatkan keterampilan belajar, pemahaman materi, dan hasil belajar siswa.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amperawanto, D. (2022). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR EKONOMI MELALUI METODE PEMBELAJARAN KERJA KELOMPOK SISWA KELAS X-IPA SMA NEGERI 1. Scidac Plus, 2(3).
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Prosiding Seminar Nasional (Kolaborasi Pendidikan dan Dunia Industri)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.