The Correlation Between Speech Rate and English Pronunciation in Tenth Grade of SMA Negeri 1 Padangan

Devi Ayu Budiarsih, Fitri Nurdianingsih, M. Zainudin

Abstract


Abstrak—Pelafalan merupakan salah satu aspek yang sangat penting dalam berbicara. Ketepatan pelafalan dalam berbicara juga sangat berpengaruh terhadap pemahaman mengenai apa yang sedang dibicarakan. Kesalahan pelafalan kecil dapat merubah arti dari suatu kata atau kaimat yang disusunnya. Secara signifikan, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui ada tidaknya hubungan antara kecepatan bicara dan pengucapan bahasa Inggris siswa di kelas X SMA Negeri 1 Padangan.. Dalam penelitian ini korelasi adalah metode yang digunakan. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa korelasi antara pronunciation and speech rate menunjukkan hasil 0,49 yang mana termasuk dalam medium correlation. Ini terjadi karena tidak hanya speech rate saja yang berkorelasi dengan pronounce siswa, melainkan juga ada factor lain salah satunya adalah kemampuan kemampuan mereka dalam berbahasa Inggris.

Kata kunci—Korelasi, Kecepatan Baca, Pelafalan

 

 

Abstract— Pronunciation is one of the most important aspects of speaking. The accuracy of pronunciation in speaking also greatly affects the understanding of what is being discussed. Minor pronunciation errors can change the meaning of a word or sentence it composes. Significantly, the purpose of this study is to find out there are any correlation between speech rate and student English pronunciation or not in tenth grade of SMA Negeri 1 Padangan. In this study correlation is the method used. The results of this study indicate that the correlation between pronunciation and speech rate shows a result of 0.49 which is included in the medium correlation. This happens because it is not only the speech rate that is correlated with the students' pronunciation, but also other factors, one of which is their ability to speak English.

Keywords— Correlation, Speech Rate, Pronunciation


Full Text:

PDF

References


Djiwandono, Soenardi. (2008). Tes Bahasa Pegangan Bagi Pengajar Bahasa. Jakarta Indeks

Levis, J. M. (2018). Reflective and Effective of Teaching Pronoun. https://www.researchgate.net/publication/327139781_Reflective_and_Effective_Teaching_of_Pronunciation

Mayasari, I. (2012). The Correlation Between Vocabulary Mastery and Reading Comprehension of the Eighth Year Students of SMP Negeri 16 Palembang, http://repository.um-palembang.ac.id/id/eprint/1276/

Mayasari, I., (2012). The Correlation Between Vocabulary Mastery and Reading Comprehension of the Eighth Year Students of SMP Negeri 16 Palembang, http://repository.um-palembang.ac.id/id/eprint/1276/

Phona. (2021). Say It: English Pronunciation https://e-rsources.perpusnas.go.id:2078/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=719ed7ca-94b3-4b53-8cee-29d70cd6d3779%40redis

Sugiyono. (2019), Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development. Bandung. Alfabeta

Sugiyono. (2019). Statistika Untuk Penelitian. Bandung. Alfabeta

Tividar, H. (2017). Speech Rate in Phonetic-Phonological Analysis of Public Speech (Using the Example of Political and Media Speech) https://sciendo.com/pdf/10.1515/jazcas-2017-0016


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Seminar Nasional (Kolaborasi Pendidikan dan Dunia Industri)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.