Improving Students’ Vocabulary using Guessing Word Game At Seventh Graders of MTs. Darul Falah Cepu

Abu Hasan Rifa'i, Fitri Nurdianingsih, M. Zainudin

Abstract


abstrak—  Kurangnya penguasaan kosakata adalah salah satu alasan rendahnya nilai bahasa Inggris dan kesulitan mereka berkomunikasi dalam bahasa tersebut. Banyak cara dalam meningkatkan penguasaan siswa, yaitu dengan menggunakan metode permainan. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan penguasaan kosakata siswa dan minat siswa terhadap pelajaran bahasa Inggris dengan menggunakan Guessing Word Game. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang peneliti gunakan dan dilakukan dalam 2 siklus. Penelitian ini dilakukan pada 16 siswa kelas VII A MTs Darul Falah Cepu. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes dan kuesioner. Hasil tes menunjukkan adanya peningkatan pada setiap siklusnya. Dari siklus 1 ke siklus 2, nilai siswa meningkat 12,50%. Hasil kuesioner juga meningkat. Persentase minat siswa dari pra kuesioner hingga pasca kuesioner adalah 53,13%. Dapat disimpulkan bahwa penggunaan permainan tebak kata dapat meningkatkan kemampuan kosakata bahasa inggris siswa pada materi kosakata bahasa inggris dan siswa tertarik pada pelajaran bahasa inggris.

Kata kunci— Kosa kata bahasa inggris, Pembelajaran kosa kata, Permainan tebak kata

 

 

Abstract— The lack of vocabulary mastery is one of the reasons english scores low and their difficulty communicating in the language. Many ways in improving students’s mastery, that was using game method. This study aims to improve students’ vocabulary mastery and students’ interest in english lesson by using Guessing Word Game. Classroom Action Reasearch (CAR) which was researcher used and done in 2 cycles. This research conducted on 16 students of class VII A MTs Darul Falah Cepu. Data collection techniques that in used are test and questionnaires. The result of test showed that there were increasing in each cycle. From cycle 1 to cycle 2, the students’ score increased 12,50%. The result of questionnaires were increasing as well. The Percentage students’ interested from pre-quesionnaire to post-questionnaire was 53.13%.  it can be concluded that the use of guessing word game can enhance students' english vocabulary skills on the material of english vocabulary and interested students of english lesson.

Keywords— English Vocabulary, Learning Vocabulary, Guessing Word Game


Keywords


English Vocabulary, Learning Vocabulary, Guessing Word Game

Full Text:

PDF

References


Brewster, J., G. Ellis, and D. Girard. (2002). The Primary English Teacher’s Guide, New Edition. London: Penguin.

Kemmis, S., & Taggart, R. Mc. (1992). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University.

Richards, J. C. & Renandya, W.A. 2002. Methodology in language teaching. New York: Cambridge University Press.

Webster, Merriem. Webster’s Third New International Dictionary (USA: Merriem Webster inc, 1986).

Zimmerman, C. B. (1997). Historical trends in second language vocabulary instruction. Second language vocabulary acquisition, 6(1), 5-19.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Seminar Nasional (Kolaborasi Pendidikan dan Dunia Industri)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.