Augmented Reality Application to Enhance Understanding of the English Vocabulary Vocational High School Students
Kata Kunci:
Augmented Reality, English VocabularyAbstrak
Abstract–Learning media is one aspect that can support success in the learning process. However, to create good and enjoyable learning, teachers must use appropriate media or strategies, one of which is by using augmented reality-based media in the learning process. This study aims to describe the use of augmented reality media in the learning process in schools to improve students' understanding of English vocabulary carried out at SMK GUS DUR Soko Tuban. To explain the extent to which the use of augmented reality media in improving students' understanding of English vocabulary. Augmented reality is a learning media that utilizes technology that can be done by a group of people at a predetermined time and place, while vocabulary is a component of language that has meaning, in making good and correct sentences in a language we need to improve understanding of vocabulary. researchers use qualitative methods. Data were collected through observation, interviews, and documentation. The population of this study was grade 10 students of SMK GUS DUR Soko Tuban in the 2024/2025 academic year. The results showed that the use of augmented reality media was effective in improving students' understanding of vocabulary.
Keywords–Augmented Reality, kosakata bahasa Inggris
Abstrak–Media pembelajaran merupakan salah satu aspek yang dapat mendukung keberhasilan dalam proses pembelajaran. Namun, untuk menciptakan pembelajaran yang baik dan menyenangkan, guru harus menggunakan suatu media atau strategi yang sesuai, salah satunya adalah dengan menggunakan media berbasis augmented reality dalam proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunaan media augmented reality dalam proses pembelajaran di sekolah guna meningkatkan pemahaman kosa kata bahasa inggris siswa yang dilakukan di SMK GUS DUR soko tuban. Untuk menjelaskan sejauh mana penggunaan media augmented reality dalam meningkatkan pemahaman kosa kata bahasa inggris siswa. Augmented reality adalah suatu media pembelajaran dengan memanfaatkan teknologi yang dapat di lakukan oleh sekelompok orang pada waktu dan tempat yang telah di tentukan, sedangkan kosa kata adalah sebuah komponen bahasa yang memiliki makna, dalam membuat kalimat yang baik dan benar pada suatu bahasa kita perlu meningkatkan pemahaman tentang kosa kata. peneliti menggunakan metode kualitatif. Data dikumpulkan melalui observasi, interview, dan dokumentasi. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas 10 SMK GUS DUR Soko Tuban pada tahun akademik 2024/2025. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan media augmented reality efektif untuk meningkatkan pemahaman kosa kata siswa.
Keywords-Augmented Reality, English vocabulary
Referensi
Arslan, R. Ş., & Tanis, R. (2018). Integrating augmented reality into language learning: Pre-service teachers’ perceptions. Journal of Education and Future, 13, 91–102.
Carmigniani, J. (2010). Augmented reality technologies, systems and applications. Multimedia Tools and Applications, 51, 341–377.
Cuhanazriansyah, M. I., Fitrianingsih, A., & Hasanudin, H. (2023). The use of augmented reality to enhance learning motivation among vocational students. Journal of Vocational Education Studies, 5(1), 45–52.
Hasanudin, H., Fitrianingsih, A., & Nurdianingsih, F. (2024). Promoting inclusive education through augmented reality media in EFL classrooms. International Journal of Language Teaching and Education, 8(2), 101–112.
Kridalaksana, H. (2001). Kamus linguistik (3rd ed.). Gramedia Pustaka Utama.
Nurdianingsih, F., Zainudin, M., & Firdiani, R. (2022). Penggunaan media gaya bahasa dalam pembelajaran kosa kata. Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris, 10(2), 123–132.
Nurdianingsih, F., Zainudin, M., & Rifa’i, A. (2022). Word guessing games to enhance vocabulary retention among young learners. Indonesian Journal of English Language Teaching, 7(1), 55–64.
Nurdianingsih, F., Zainudin, M., & Fitrianingsih, A. (2021). Pengembangan media digital interaktif untuk pembelajaran Bahasa Inggris SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 6(2), 87–94.
Rohmah, I. I. T., Matin, M., & Prismutitomi, A. (2022). Patterns of student interaction in writing classes: Implications for augmented reality integration. Jurnal Pengajaran Bahasa, 4(1), 25–33.
Rohmah, I. I. T., Matin, M., & Shalsabila, D. (2022). Implementasi strategi DRTA berbasis AR untuk meningkatkan pemahaman kosakata siswa. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 9(2), 73–82.
Susanti, R. (2022). Motivasi siswa dalam pembelajaran Bahasa Inggris di era digital. Jurnal Pendidikan Bahasa, 13(1), 14–22.