Spotify and Vocabulary Acquisition: Investigating the Role of English Music Listening Habits among Generation Z
Abstract
Abstract— In the current era, English is a very important language to learn because it is widely used in various fields of life. One important component in mastering English is vocabulary, which is the most important basis for building language skills. Without adequate vocabulary, it is difficult to understand texts, communicate or express thoughts clearly. This study aims to find out the relationship between the habit of listening to English music on Spotify and the acquisition of English vocabulary in Generation Z. The subjects of this study were 13 students of English Education Study Program of IKIP PGRI Bojonegoro aged 17-23 years old. This research uses a qualitative approach with an interview method to explore their experiences and habits in listening to English music on Spotify. The results of this study show that listening to music regularly can enrich vocabulary through word repetition, context, and interest in song lyrics. In conclusion, the habit of listening to English music on Spotify can support Generation Z's vocabulary acquisition informally.
Keywords— vocabulary, English music listening habit, spotify, generation z
Abstrak— Pada era saat ini, bahasa Inggris merupakan bahasa yang sangat penting untuk dipelajari karena banyak digunakan dalam berbagai bidang kehidupan. Salah satu komponen penting dalam menguasai bahasa Inggris adalah kosakata, yang menjadi dasar terpenting dalam membangun keterampilan berbahasa. Tanpa kosakata yang memadai, akan sulit untuk memahami teks, berkomunikasi, atau mengungkapkan pikiran secara jelas. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kebiasaan mendengarkan musik berbahasa Inggris di Spotify dengan perolehan kosakata bahasa Inggris pada Generasi Z. Subjek penelitian ini 13 mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris IKIP PGRI Bojonegoro berusia 17–23 tahun. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode wawancara untuk menggali pengalaman dan kebiasaan mereka dalam mendengarkan musik berbahasa Inggris di Spotify. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mendengarkan musik secara rutin dapat memperkaya kosakata melalui pengulangan kata, konteks, dan ketertarikan terhadap lirik lagu. Kesimpulannya, kebiasaan mendengarkan musik berbahasa Inggris di Spotify dapat mendukung pemerolehan kosakata pada generasi Z secara informal.
Kata kunci— kosa kata, kebiasaan mendengarkan musik berbahasa Inggris, Spotify, Generasi Z
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agusta, I. (2003). Analisis data kualitatif: Proses pengurangan data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Jurnal Penelitian Sosial, 6(2), 142–155.
Butar Butar, E. L., & Katemba, C. V. (2023). EFL students’ perceptions toward vocabulary learning by listening to English songs on Spotify. Journey: Journal of English Language and Pedagogy, 6(1), 194–205. Doi https://doi.org/10.33503/journey.v6i1.628
Herdayati, S. P., & Syahrial, S. T. (2019). Desain Penelitian dan Teknik Pengumpulan Data dalam Penelitian. Jurnal Online Internasional, 7(1), 3–8.
Hidayati, F. & Nurdianingsih, F. (2024). A study of slang language usage in speaking English by the sixth semester students of English Study Program at IKIP PGRI Bojonegoro (Skripsi Sarjana, IKIP PGRI Bojonegoro). IKIP PGRI Bojonegoro Repository.
Kurnianingsih, N. (2024). The use of English vocabulary podcast on Spotify application to improve the students’ vocabulary mastery of the eighth grade of MTs Darunnajah Sambikarto [Skripsi Sarjana, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro]. IAIN Metro Digital Repository. https://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/9220/
Pujiono, A. (2021). Media sosial sebagai media pembelajaran bagi generasi Z. Journal of Christian Education, 2(1), 1–19. https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.396
Rahardjo, M. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Rozak, R. R., & Matin, M. F. (2025). Students’ engagement in narrow listening: A case of an extensive listening course. Journal of Language and Education Research, 15(1), 23–35.
Sufwatillah, A. (2024). Teknik analisis data kualitatif. Jurnal Metodologi Penelitian, 9(1), 22–30.
Tirtanawati, M. R., & Putri, R. A. (2021). Supporting Students Listening Comprehension Skill Through Metacognitive Strategies. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(5), 549–562. https://doi.org/10.53625/joel.v1i5.771
Wulandari, R. S., Putri, A. R., & Widyawati, W. (2024). The role of song as a media to improve English vocabulary on teenagers. Salience Journal, 4(1), 36–44.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Seminar Nasional Inovasi pendidikan dan Pembelajaran

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.