Urgensi Fonetik dan Fonemik dalam Bahasa
Abstract
Kata kunci—Fonetik, Fonemik, Bahasa
abstract—Phonetics is the study of the sounds of language without regard to differences in meaning, phonemics is the study of sounds in language used to distinguish meaning. The purpose of this research is to find out the urgency of phonetics and phonemics in language. The method used in this research is literature study, the data in this research is secondary data, the validation technique in this research is triangulation technique. The results and discussion in this study are phonetics and phonemics in language have important roles such as: 1) Reading and writing skills, 2) Understanding word structure, 3) Improvement of intonation and rhythm. The conclusion of this study shows three urgencies of phonetics and phonemics in language.
Keywords— Phonetics, Phonemics, Language
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abna, N. (2024). Fonologi. Yogyakarta: Deepublish.
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., dan Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumapsul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980.
https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Al-Rasyid, A. A. M., dan Siagian, I. (2023). Struktur Bahasa Indonesia dan Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia Dini. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 6262-6274. https://doi.org./10.31004/innovative.v3i3.2840
Anggayana, I. W. A., & Sari, N. L. K. J. P. (2017). Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Mahasiswa Akomodasi Perhotelan: sebuah Kajian Fonologi. Jurnal Manajemen Pelayanan Hotel, 1(1), 8-14.http://dx.doi.org/10.37484/jmph.010102
Arifin, L. A. A., dan Fanani, U. Z. (2020). Kesalahan Penjedaan dalam Membaca Bacaan dalam Buku HSK 4 pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Mandarin Unesa Angkatan 2018. Jurnal Pendidikan Bahasa Mandarin UNESA, 3(2), 1-16. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/manadarin/issue/view/3042
Armis, M. K., Harahap, A. I., dan Syarfina, T. (2023). Analisis Prosodi Kajian Fonetik Akustik pada Bahasa Batak Angkola. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 19(1), 158-165. https://doi.org/10.25134/fon.v19i1.6878
Asmi, L. N., Budiawan, A., Wardani, L. K., dan Hasanudin, C. (2023). Urgensi Menyimak Konsentratif untuk Siswa Sekolah Dasar pada Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran, 1(1), 102-108. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SNGK/article/view/2260
Devianty, R. (2017). Bahasa sebagai cermin kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2), 226-245. https://dx.doi.org/10.30829/ar.v24i2.167
Evelina, H. T., Damanik, N. A., Alfani, R., & Audina, F. (2024). Fonetik Fonemik Dan Grafemis. MULTIPLE: Journal of Global and Multidisciplinary, 2(5), 1644-1652. https://journal.institercom-edu.org/index.php/multiple/article/view/366
Gani, S. (2019). Kajian teoritis struktur internal bahasa (fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik). A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 7(1), 1-20. https://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.7.1.1-20.2018
Ihsan, R. F. dan Siagian, I. (2023). Pengaruh Fonologi Pada Kajian Fonetik dalam Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(23), 9621-635. https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP
Kamhar, M. Y. (2022). Pembelajaran Fonetik Bahasa Indonesia Pada Mahasiswa Asal Nusa Tenggara Timur Di Unitri Malang. Jurnal Bindo Sastra, 5(2), 65-73. https://doi.org/10.32502/jbs.v5i2.3677
Kuswoyo dan Hermawan, N. F. (2021). Fonetik: Artikulatoris, Akustis, dan Auditoris serta Pengajarannya. El Wahdah, 2(1), 1-13. https://doi.org./10.35888/elwahdah.v2i1.4491
Mubarok, T. A., Saifudin, A., & Rofiah, S. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pronunciation Mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 5(1), 36-43. http://dx.doi.org/10.28926/briliant.v5i1.416
Murdiyati, S. (2020). Peranan bahasa Indonesia dalam membangun karakter generasi muda bangsa. Educatif Journal of Education Research, 2(3), 25-30. https://doi.org./10.36654/educatif.v2i3.21
Musaffak, M. (2015). Analisis Wacana Iklan Makanan dan Minuman pada Televisi berdasarkan Struktur dan Fungsi Bahasa. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(2), 224-232, https://doi.org./10.22219/kembara.v1i2618
Novitasari, D., Zilla, N. E., Pramesti, A. R., dan Hasanudin, C. (2023). Urgensi Menyimak Intensif Pada Kurikulum Merdeka di Kalangan Pelajar. Jubah Raja: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 2(2), 118-124.
Panggabean, S. (2022). Analisis Wacana dalam Perspektif Linguistik Forensik. Indramayu: Penerbit Adab.
Parmawati, S. (2024). Buku Ajar Bahasa Indonesia. Sumedang: Mega Press Nusantara.
Prihatini, A. (2015). Master Bahasa Indonesia: Paduan Tata Bahasa Indonesia Terlengkap. Yogyakarta: PT Bentang Pustaka.
Priyantoko, Putri, N. R., dan Hasanudin, C. (2023). Mengenal Lebih Dekat Fonologi Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Deepublish.
Rochyadi, E. (2010). Pengaruh Kesadaran Linguistik dan Kesadaran Persepsi Visual Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunagrahita. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(7), 75-89. https://doi.org/10.24832/jpnk.v16i7.510
Siwi, D. P. M., Fauziah, R., Rosyida, A. S., dan Hasanudin, C. (2023). Urgensi Menyimak Estetik di Kalangan Mahasiswa pada Era Digital. In Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran, 1(1), 872-881. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SNGK/article/view/2349
Sutrimah, Setiana, N. L., Azizah, A., Wardani, P. O., Arsanti, M., Hasanudin, C., Kurniawan, Y, P., Juwanda, dan Dapubeang, P.A. R. A. (2023). Fonologi Bahasa Indonesia: Suatu Tinjauan Tentang Bunyi Bahasa. Yogyakarta: Deepublish.
Sutrisno, T. (2022). Konsep Dasar Indonesia di SD/MI. Pasaman Barat: CV. Azka Pustaka.
Ulfah, T. T., & Nugraheni, A. S. (2020). Pemahaman Fonetik Siswa Sekolah Dasar Terhadap Teknik Membaca Bersuara. MEDAN MAKNA: Jurnal Ilmu Kebahasaan dan Kesastraan, 18(2), 201-211. https://doi.org/10.26499/mm.v18i2.2548
Utami, S. R. (2017). Pembelajaran Aspek Tata Bahasa dalam Buku Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 189-203, https://doi.org./10.21009/AKSIS.010203
Wenda, D., Kabanga, L., dan Laborar, M. W. (2022). Fungsi Bahasa pada Konten Khotbah Pengkhotbah di Jemaat-Jemaat Lingkungan Koa Klasis Sentani. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(4), 793-806. https://doi.org./10.30872/diglosia.v5i4.483
Yusni. (2024). Penguasaan Kosa Kata dan Struktur Kalimat Bahasa Indonesia. Pasaman Barat: CV. Azka Pustaka.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.