Analisis Unsur Intrinsik Cerita Pendek Sesal Karya Wilda Choiriyah dalam Antologi Cerpen Butir-Butir Kenangan
Abstract
Kata kunci—cerpen, unsur intrinsik, antologi
abstract—Intrinsic elements are elements that make up the work itself. The purpose of the research is to find out and analyze the intrinsic elements of the short story Sesal by Wilda Choiriyah. The method used in the research is a qualitative method. The data collection technique in this study uses the techniques of listening, recording, and engaging, the data analysis technique in the study uses content analysis content from Miles and Huberman. The results in this study are the analysis of the intrinsic elements of the short story Sesal by Wilda Choiriyah consisting of 1) theme in the short story Sesal by Wilda Choiriyah 2) character or characterization in the short story Sesal by Wilda Choiriyah 3) plot in the short story Sesal by Wilda Choiriyah 4) setting in the short story Sesal by Wilda Choiriyah 5) language style in the short story Sesal by Wilda Choiriyah 6) point of view in the short story Sesal by Wilda Choiriyah 7) mandate in the short story Sesal by Wilda Choiriyah.
Keywords—short story, intrinsic element, antology
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ate, C. P., & Lawa, S. T. N. (2022). Analisis Unsur Intrinsik Novel Ayah Karya Andrea Hirata. HINEF: Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 1(1), 33-40. https://ojs.cbn.ac.id/index.php/hinef/article/view/390.
Damayanti, D., Juangsih, M., Sukandar, A., Kartini, I. (2009). Ringkasan materi & soal UN ujian nasional SMP 2010. Jakarta: Cmedia.
Darmayanti, N.(2008). Persiapan ujian nasional bahasa Indonesia untuk SMA/MA. Bantul: PT grafindo media pratama.
Della Maretha, R. (2019). Analisis Unsur Intrinsik dan Ekstrinsik Dalam Cerita Hikayat Karya Yulita Fitriana dan Aplikasinya Sebagai Bahan Ajar Kelas X Smk Priority. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1), 77-81. https://doi.org/10.30743/bahastra.v4i1.1706.
Eduka, T., G. (2018). Master kisi-kisi UN SMA/MA IPA 2019. Jakarta: Cmedia.
Fatin, I. & Camalia, M. (2015). Big book Bahasa Indonesia SMP kelas 1, 2, & 3. Jakarta: Cmedia.
Handayani, R., Atmazaki, A., & Noveria, E. (2016). Pengaruh teknik pemodelan terhadap keterampilan menulis cerpen. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 306-312. https://doi.org/10.24036/9995-019883.
Maharani, D., Septianingsih, N. A., & Putri, R. S. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Fonologi Pada Grup Band Korea Selatan Super Junior. Kode: Jurnal Bahasa, 10(2), 160-169. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2577908.
Mamonto, F. M., Lensun, S. F., & Aror, S. C. (2021). Analisis Unsur-Unsur Intrinsik dalam Novel Izana Karya Daruma Matsuura. SoCul: International Journal of Research in Social Cultural Issues, 1(3), 214-224. https://ejurnal.unima.ac.id/index.php/socul/article/view/2641.
Nisa, K. (2018). Analisis kesalahan berbahasa pada berita dalam media surat kabar sinar Indonesia baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2), 218-224. https://jurnal.um-palembang.ac.id/bisastra/article/view/1261.
Noprina W. (2023). Mudah menulis cerita pendek. Gresik: Penerbit thalibul publishing & education.
Nuroh, E. Z. (2011). Analisis stilistika dalam cerpen. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 1(1), 21-34. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v1i1.30.
Pardosi, G. W., & Yuhdi, A. (2023, July). Analisis konflik sosial dalam cerpen “cinta lelaki biasa (Asma Nadia-True Story)”. In Prosiding seminar nasional pendidikan, bahasa, sastra, seni, dan budaya, 2(1), 286-295. https://badanpenerbit.org/index.php/MATEANDRAU/article/view/300.
Prastowo, A. (2017). Menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) tematik terpadu. Jakarta: Kencana.
Pratiwi, D. R., Purnomo, E., Wahyudi, A. B., & Saifudin, M. F. (2021). Menggali nilai karakter dalam ungkapan hikmah di sekolah dasar se-Karesidenan Surakarta. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 4(3), 241-255. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i3.4795.
Purwantari, T. & Suprihatin. (2022). Penyusun karya inovatif bidang seni satra cerpen dan cerita bergambar. Surakarta: CV Pajang putra.
Regina, B., D. (2023). Kajian seni budaya sekolah dasar (pengantar apresiasi seni tari, drama, music, dan rupa). Malang: UMMpress.
Rijali, A. (2018). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81-95. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374.
Rimawan I., Purba, A., W., K. (2022). Cara mudah menulis cerpen: bahan ajar untuk tingkat SMA pelajaran bahasa Indonesia. Bogor: Guepedia.
Rosana, R., Fitriani, Y., & Effendi, D. (2021). Peningkatan kemampuan menganalisis unsur-unsur pembangun cerpen melalui model discovery learning pada siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 6(2), 151-156. https://doi.org/10.29210/3003987000.
Rusli, M. (2021). Merancang penelitian kualitatif dasar/deskriptif dan studi kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48-60. https://jurnal.staiddimakassar.ac.id/index.php/aujpsi.
Sundari, A., & Hasibuan, A. (2022). Analisis Gaya Bahasa Dalam Karakter Tokoh Pada Novel Bumi Karya Tere Liye. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 100-108. https://www.pusdikra-publishing.com/index.php/jesa/article/view/395.
Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa smp pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9-16. http://dx.doi.org/10.24014/sjme.v4i1.5057.
Suryadi, R., & Nuryatin, A. (2017). Nilai Pendidikan dalam Antologi Cerpen Senyum Karyamin Karya Ahmad Tohari. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(3), 314-322. https://journal.unnes.ac.id/sju/seloka/article/view/20261.
Suwendra, I., W. (2018). Metodologi penelitian dan keagamaan dalam ilmu sosial, pendidikan, kebudayaan, dan keagamaan. Bali: Nilachakra publishing house.
Syairuji, M., & Rijali, S. (2023). Partisipasi masyarakat dalam pelaksanaan pembangunan infrastruktur jalan usaha tani Di Desa Bintang Ara Kecamatan Bintang Ara Kabupaten Tabalong. JAPB, 6(2), 1748-1760. https://jurnal.stiatabalong.ac.id/index.php/JAPB/article/view/925.
Vitasari, W., Hermandra, H., & Charlina, H. (2022). Pemertahanan dialek Semarang dalam perantauan kajian sosiolinguistik. Jurnal Pendidikan Tambusi, 6(2), 11393- 11402. https://doi.org./10.31004/iptam.v6i2.4253.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.