Peran Fonologi dalam Pembentukan Kata Bahasa Indonesia
Abstract
Kata kunci—Fonologi, Kata, Bahasa Indonesia
Abstract—Phonology is a branch of science that discusses the sounds of language in Indonesian. The type of this research is qualitative research, the method used is library research, the data obtained is secondary data, the data obtained using the techniques of listening, noting, and engaging, and using triangulation techniques to check the truth in the data. The role of phonology in Indonesian word formation is: 1) phoneme formation, 2) sound assimilation, 3) morphophonrmic process, 4) sound adjustment in absorption, 5) formation of vowel and consonant sounds, and 6) influence of prosody. It can be concluded that phonology has six roles in Indonesian word formation.
Keywords— Phonology, Words, Indonesian
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Y. (2019). Konsep dasar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Bumi aksara.
Amorita, N. I., Suhandak, T., Mawarni, H., Lubis, W., Putri, R. M., Utami, W. S., Wuarlela, M., Pesiwarissa, L. F., Draditaswari, S. Y., Mourtini, M., Al Jamiliyanti, N. U., Suhardjono, D. W., dan Susanti, R. (2024). Bahasa Indonesia di era digital: tantangan dan masa depannya. Bali: CV. intelektual marifes media.
Amrulloh, M. A. (2020). Fonologi Bahasa Arab (Tinjauan Deskriptif Fonem Bahasa Arab). Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 8(1), 1-13. https://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/albayan/article/view/353/2261.
Andriyana, A. (2020). Analisis Gangguan Fonologi Dan Variasi Pelafalan Fonem/R/Pada Penderita Cadel. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 16(2), 57-64. https://journal.uniku.ac.id/index.php/FON/article/view/2700.
Azizah, A. R. A. (2019). Penggunaan bahasa Indonesia dan bahasa gaul di kalangan remaja. Jurnal Skripta, 5(2). https://doi.org/10.31316/skripta.v5i2.424.
Batalemba, I., Badrih, M., & Busri, H. (2024). Kata “anjing” dalam Konten Youtube Asfmine: Kajian Prosodi dengan Pendekatan Fonetik Eksperimental Menggunakan Praat. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(1), 915-932.https://doi.org/10.30605/onoma.v10i1.3396.
Fajrin, V. dan Pratama, A. (2021). Bahasa Indonesia sebagai mata kuliah dasar. Bandung: Tata akbar.
Fakhira, D., Maharani, N. K., Rahmadani, S. P., & Hilaliyah, T. H. (2024). Pengetahuan Remaja Terhadap Proses Terbentuknya Bunyi Bahasa. PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 4(2), 42-57. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i2.1245.
Fathoni, H. (2013). Pembentukan kata dalam bahasa Arab (sebuah analisis morfologis “KTB”). At-Ta'dib, 8(1). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i1.513.
Fitrianingrum, S. S., & Aminingsih, E. F. (2024). Analisis Kesalahan Pengucapan dalam Membaca Huruf Hijaiyah: Kajian Fonologi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 1-7. https://doi.org/10.54259/diajar.v3i1.2224.
Gani, S. (2019). Kajian teoritis struktur internal bahasa (fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik). A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 7(1), 1-20. https://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.7.1.1-20.2018.
Hidayah, N. (2016). Pembelajaran bahsa Indonesia di perguruan tinggi. Yogyakarta: penerbit garudhawacara Yogyakarta.
Leu, Y. Y. M. (2024). Analisis Fonetik dan Fonemik Bahasa Edang Masyarakat Desa Mahal II Kedang Omesuri Lembata. Journal on Education, 6(3), 17240 17253. https://doi.org/10.31004/joe.v6i3.5646.
Lisa, B. I. F. (2020). Proses Morfofonemik Sapaan Dalam Bahasa Melayudialek Belide Desa Jambu Kecamatan Gelumbang. Parataksis: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 3(2). https://doi.org/10.31851/parataksis.v3i2.4766.
Maharani, R. W., & Maulani, H. (2024). Analisis pelafalan makharijul huruf hijaiyah pada anak berkebutuhan khusus di sekolah luar biasa purnama asih bandung. JURNAL JUDIKHU, 3(2), 167-184. https://doi.org/10.51742/judikhu.v3i2.1102.
Mariana, M. & Saputra, N. (2020). Konsep dasar Bahasa Indonesia. Surabaya: CV. Jakad media publishing.
Masnani, SW (2008). Kata Serapan Bahasa Arab Dalam Perubahannya Dalam Bahasa Bugis. Nady Al-Adab: Jurnal Arab , 5 (1), 45-51. https://doi.org/10.20956/jna.v5i1.3858.
Mulyaningsih, D. H. (2014). PERBANDINGAN FONOLOGI BAHASA INDONESIA DAN BAHASA MANDARIN. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 13(1), 1 – 10. https://doi.org/10.21009/BAHTERA.131.1.
Parmawati, S. (2023). Buku ajar bahasa Indonesia. Sumedang: CV. mega press Nusantara.
Pratiwi, S. (2015). Rangkuman penting instansi 4 matapelajaran utama SD matematika, IPA, IPS, bahasa Indonesia. Jakarta: ARC media.
Rohim, M. (2013). Analisis kontrastif Bahasa indonesia dan bahasa arab Berdasarkan kala, jumlah, dan persona. Jurnal Sastra Indonesia, 2(1). https://journal.unnes.ac.id/sju/jsi/article/view/2436.
Sela, A. W., & Nurhayati, N. (2020). Proses Asimilasi Pada Bahasa Sumbawa: Fonologi Generatif. PARAFRASE: Jurnal Kajian Kebahasaan & Kesastraan, 20(1). https://doi.org/10.30996/parafrase.v20i1.4044
Sitorus, J. P. (2023). Bahasa Indonesia dalam era lintas generasi. Malang: CV. evernity fisher media.
Taek, R. (2024). FONOLOGI BAHASA TETUN TERIK FIALARAN. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(2). https://journalpedia.com/1/index.php/jip/article/view/1445.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.