Gangguan Fonologi dan Variasi Pelafalan Fonem /R/ pada Penderita Cadel
Abstract
Kata kunci—Fonologi, gangguan fonologi, variasi pelafalan fonem, cadel
Abstract—Phonology is a method of conveying messages using different variations of sounds, but still maintaining the same meaning. This research explores variations in the pronunciation of phonemes in Indonesian. The method used is library research, with data collected from journals, research, and books. Validation is done with triangulation techniques to ensure the accuracy of the data. The following are the results of the analysis in the study of phonological disorders and variations in the pronunciation of the phoneme /r/ in people with lisp, namely for: 1) oral motor training, 2) phonological training is a therapeutic technique to increase awareness and ability to process sounds in words and, 3) auditory visual techniques.
Keywords—Phonology, phonological disorders, phoneme pronunciation variation, lisp
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abda, N. (2024). Fonologi: Karakteristik Linguistik Bahasa Arab. CV Budi Utama: Sleman.
Abidah, F. N. (2023). Fonologi: Perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi pembelajaran. Maliki Interdisciplinary Journal, 1(1), 139-145. http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/4209
Abrori, H. (2018). Humas sebagai method of commucation dalam Membentuk image Madrasah. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 161-166. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v2i2.397.
Alfansyur, A., & Mariyani, M. (2020). Seni mengelola data: Penerapan triangulasi teknik, sumber dan waktu pada penelitian pendidikan sosial. Historis: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2),146-150. https://doi.org/10.31764/historis.v5i2.3432.
Alfatihaturrohmah, A., Mayangsari, D., & Karim, M. B. (2018). Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di TK X Kamal. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(2), 101-109. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v5i2.4885.
Andriyana, A. (2020). Analisis Gangguan Fonologi Dan Variasi Pelafalan Fonem/R/Pada Penderita Cadel. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 16(2), 57-64. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v16i2.2700.
Andriyana, A., & Iswatiningsih, D. (2022). Kesalahan fonologi mahasiswa Vietnam tingkat BIPA 1 dalam pelafalan fonem bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (JBIPA), 4(2), 119-124. https://doi.org/10.26499/jbipa.v4i2.4589.
Ardiyansyah M. (2021). Perkembangan bahasa dan deteksi dini keterlambatan berbicara (speech delay) pada anak usia dini. Guepedia
Benuf, K., & Azhar, M. (2020). Metodologi penelitian hukum sebagai instrumen mengurai permasalahan hukum kontemporer. Gema Keadilan, 7(1), 20-33. https://doi.org/10.14710/gk.2020.7504.
Farhan, Z. (2018). Pengaruh Latihan Vokal terhadap Perubahan Kemampuan Menelan pada Pasien Stroke Infark di Ruang Cempaka Rumah Sakit Umum Daerah Dr. Slamet Garut Tahun 2015. Jurnal Soshum Insentif, 43-55. https://doi.org/10.36787/jsi.v1i1.33
Gani, S. (2019). Kajian teoritis struktur internal bahasa (fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik). A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 7(1), 1-20. https://dx.doi.org/10.31314/ajamiy.7.1.1-20.2018.
Ikhsan, M., & Leonardi, T. (2024). Penerapan Strategi Mengingat Untuk Meningkatkan Memori Siswa Smp Dengan Mild Intellectual Disability. Jurnal Education And Development, 12(2), 63-68. https://doi.org/10.37081/ed.v12i2.5726.
Jean B. (2023). Stroke Iskemik peran heat shock protein 70 dan heat shock protein 60 terhadap derajat fungsional penderita stroke iskemik trombotik akut. Indramayu; penerbit adab.
Johan, M., & Wijayanti, I. (2020). Pengaruh fonem terhadap morfem pada ujaran anak balita: Suatu kajian neuro-morphology. Deiksis, 12(02), 188-199. http://dx.doi.org/10.30998/deiksis.v12i02.4622.
Kifriyani, N. A. (2020). Analisis Penderita Gangguan Cadel Pada Kajian Psikolinguistik. Jurnal Konfiks, 7(2), 35-43. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i2.4485.
Kushartanti., Yuwono, U., & Lauder, M. R. (2007). Pesona Bahasa: Langkah Awal Memahami Linguistik. PT Gramedia Pustaka Utama: Jakarta.
Mawarda, F. (2021). Analisis Gangguan Berbahasa Pada Penderita Cadel (Kajian Psikolinguistik). Lingua, 17(1). https://doi.org/10.15294/lingua.v17i1.27319.
Mulyaningsih, D. H. (2014). Perbandingan Fonologi Bahasa Indonesia dan Bahasa Mandarin. BAHTERA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 13(1), 1-10. https://doi.org/10.21009/BAHTERA.131.1
Priyantoko, Putri RN, Hasanudin C. 2023.Mengenal Lebih Dekat Fonologi Bahasa Indonesia. (n.p.): Deepublish.
Purwati, S., & Rahmawati, I. Y. (2023). Analisis Gangguan Berbicara Dysarthria Pada Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 242-258. 10.24269/dpp.v11i1.8657.
Rabhany, A. T., & Setiawan, H. (2023). Analisis Fisiologis Terhadap Penderita Gangguan Berbicara Cadel pada Usia Dewasa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(7), 60-65. https://doi.org/10.5281/zenodo.7803849.
Rosidah, M. A., & Febriani, I. (2021) Gangguan Fonologi Pada Anak Tunarungu Di Slb Ab Kemala Bhayangkari 2 Gresik. Artikulasi: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2). https://doi.org/10.17509/artikulasi.v1i2.38896.
Sabilah, R. A., Primarti, R. S., & Riyanti, E. (2016). Gambaran Gangguan Motorik Oral pada Anak Usia 2-4 Tahun. https://lib.unpad.ac.id/index.php?node=Fakultas+Kedokteran+Gigi&p=show_detail&id=5886&keywords=
Savitri, A. (2020). Hakikat fonologi. Modul Fonologi. https://doi.org/10.24090/tarling.v2i2.2924
Sela, A. W., & Nurhayati, N. (2020). Proses Asimilasi Pada Bahasa Sumbawa: Fonologi Generatif. PARAFRASE: Jurnal Kajian Kebahasaan & Kesastraan, 20(1).9-13. https://doi.org/10.30996/parafrase.v20i1.4044
Setiawan, A., & Damastina, B. (2023). Kesalahan Berbahasa Bidang Fonologi pada Akun Youtube Nihongo Mantappu:“Wasedaboys jadi Guru Jepang di SMA Indonesia! Gimana Ya!?”. KABASTRA: Kajian Bahasa dan Sastra, 3(1), 23-30. https://doi.org/10.31002/kabastra.v3i1.660.
Setyadi, A. (2018). Pasangan Minimal” Fonem Alat “Permainan Bahasa. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 13(3), 405-417. https://doi.org/10.14710/nusa.13.3.405-417.
Siagian, I. (2023). Studi Variasi Pelafalan Fonem/R/Dan Gangguan Fonologi Pada Penderita Cadel. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(20), 522-527. https://doi.org/10.5281/zenodo.8429854
Siagian, I. (2023). Studi Variasi Pelafalan Fonem/R/Dan Gangguan Fonologi Pada Penderita Cadel. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(20), 522-527. https://doi.org/10.5281/zenodo.8429854.
Taembo, M. (2018). Kajian dialek sosial fonologi bahasa Indonesia. Kandai, 12(1), 1-16. https://doi.org/10.26499/jk.v12i1.68.
Wibowo, C. S., Mulia, I. P. P., Lo, V., Royani, W. A., & Yulianto, J. E. (2024). Validasi Flashcard BlaaBlaaBlaa sebagai media intervensi gangguan speech delay. INDRA: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 5(1), 17-30. https://doi.org/10.29303/indra.v5i1.307.
Yendra. (2018). Mengenal Ilmu Bahasa (Linguistik). CV Budi Utama: Sleman.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Prosiding Seminar Nasional Daring: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.