Teaching Vocabulary Mastery Through Direct Method: An Experimental Research

Yohana Puspita Dewi, Fitri Nurdianingsih, M. Zainudin

Abstract


abstrak— Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh metode langsung terhadap penguasaan kosakata bahasa Inggris siswa kelas VIII SMP ISLAM AL ALY KALITIDU. Desain penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kuantitatif. Metode yang digunakan adalah Quasi-Experiment dengan teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP ISLAM AL ALY KALITIDU tahun ajaran 2021/2022 yang berjumlah 20 siswa. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif kuantitatif berupa persentase.Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara rata-rata nilai posttest kelas eksperimen dan kelas kontrol siswa kelas VIII SMP Islam Al Aly. Nilai posttest pada kelas kontrol adalah 50,20 sedangkan untuk kelas eksperimen adalah 66,80. Untuk hasil pengujian hipotesis terdapat pengaruh yang signifikan antara model pembelajaran direct method terhadap hasil belajar bahasa Inggris siswa. Hal ini terlihat pada keunggulan model pembelajaran metode langsung.

Kata kunci: Kosakata, Pembelajaran Metode Langsung, Bahasa Inggris.

 

 

Abstract— This study aims to determine the effect of the direct method on English vocabulary mastery of eighth grade students of SMP ISLAM AL ALY KALITIDU. This research design uses descriptive quantitative research. The method used is Quasi-Experiment with data collection techniques using a questionnaire. The subjects of this study were class VIII students at SMP ISLAM AL ALY KALITIDU for the academic year 2021/2022 which presented 20 students. The data analysis technique used quantitative descriptive analysis in the form of a percentage.The results showed that there was a significant difference between the average posttest scores of the experimental class and the control class for the VIII grade students of SMP Islam Al Aly. The posttest score in the control class was 50.20 while for the experimental class it was 66.80. For the results of hypothesis testing, there was a significant influence between the direct method learning model on students' English learning outcomes. This can be seen in the advantages of the direct method learning model.

Keywords: Vocabulary, Direct Method Learning, English.


Keywords


Vocabulary, Direct Method Learning, English.

Full Text:

PDF

References


Akok, R. (2019). The effect of direct method to vocabulary mastery at grade vii students of MtsN 1 Padangsidimpuan (Doctoral dissertation, IAIN Padangsidimpuan)

Herlina, H. (2016). The Effect of Interest in Reading on Mastery of English Vocabulary with Fifth Grade Elementary Students. Studies in English Language and Education, 3(2), 188-202.

Prasetyo, H. T. (2010). Efektivitas metode pembelajaran direct instruction yang disertai dengan media komputer terhadap prestasi belajar siswa pada materi reaksi redoks kelas X semester genap SMA Negeri 1 Kartasura Sukoharjo tahun pelajaran 2008/2009.

Pritandhari, M. P. (2017). Implementasi model pembelajaran direct instruction untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif mahasiswa. PROMOSI: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 5(1).

Setiani, N. (2021). Penerapan metode building words untuk meningkatkan vocabulary. Jupendik: jurnal pendidikan, 5(2), 16-21.

Sugiono. 2015. Statistics for Research. Bandung: Printing,Alfabeta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Senada PBSI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.