Belajar Menghitung Mudah tanpa menggunakan Kalkulator bagi Siswa-siswi Pelajar
Abstract
abstract— Counting is a science that can develop logical abilities and is related to real numbers and is closely related to mathematics. This research aims to show students that calculations can be done without a calculator. The method in this research uses the SLR (Systematic Literature Review) method. The data used in this research uses secondary data from journals, articles and books published nationally. Techniques for collecting data apply listening, note-taking and involvement techniques. The data validation technique uses data source triangulation techniques. The results of this research show that apart from using a calculator, students can also calculate using the following methods. 1) abacus/abacus method, 2) arithmetic method, 3) Trachternberg method. The conclusion of this research is that it can change the mindset of students regarding calculating, not necessarily using a calculator.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afriani, D., Fardila, A., Septian, G. D., Margakaya, S., Ciranggon, J., Karawang, P. M., & Cimahi, K. (2019). Penggunaan metode jarimatika dalam meningkatkan kemampuan berhitung perkalian pada siswa sekolah dasar. Journal of Elementary Education, 2(05), 5. https://doi.org/10.22460/collase.v2i5.3342.
Aisyah, S. (2015). Perkembangan peserta didik dan bimbingan belajar. Yogyakarta: Deepublish.
Anggraini, L. N., Isrokatun, & Aeni, A. N. (2023). Pengembangan modul matematika grubi untuk meningkatkan kemampuan menghitung penjumlahan dan pengurangan bilangan cacah pada siswa kelas 2 SD. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 157 – 172. https://doi.org/10.33654/math.v9i1.2132
Ariani, Y., Helsa, Y., & Ahmad, S. (2020). Model pembelajaran inovatif untuk pembelajaran matematika di kelas IV sekolah dasar. Sleman : DEEPUBLISH (Grup Penerbitan CV BUDI UTAMA).
Astuti, M. (2022). Evaluasi pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.
Ayu, K. R. & Hasanudin, C. (2023). Pengenalan Ilmu Matematika kepada Siswa Sejak Usia Dini. Seminar Nasional Daring Sinergi, 1(1), 1913-1917. https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SND/article/view/1930
Budiningsih, C. A. (2011). Karakteristik siswa sebagai pijakan dalam penelitian dan metode pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1), 161-170
Delnitawati, M. S., & Karnasih, I. (2020). Kemampuan representasi matematis melalui Contextual Teaching and Learning menggunakan Media Microsoft Excel dan kalkulator kertas Grafik. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 5(1), 26-36. https://doi.org/10.32696/jp2sh.v5i1.419
Dewi, A. C., Maulana, A. A., Nururrahmah, A., Ahmad, A., & Naufal, A.
M. F. (2023). Peran kemajuan Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Journal on Education, 6(1), 9725-9734. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.4588
Dwiyono, A. (2012). Tokoh Matematikawan Dunia. Jakarta: PT. Balai Pustaka.
Dwiyono, Y. (2021). Perkembangan peserta didik. Yogyakarta: Deepublish.
Fachrudin, A. D. (2020). Inovasi pembelajaran matematika dari sejarah matematika. Sidoarjo: STKIP PGRI Sidoarjo.
Faizatin N. (2012). Belajar mengenal Aritmatika. Jarakta Timur: Balai Pustaka (Persero).
Farhatun, F., Darmayadi, D. P., & Yanti, A. N. (2022). Analisis dampak penggunaan kalkulator terhadap keterampilan berhitung dan hasil belajar Matematika siswa SMA AS-SUHUF. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 1(2), 21-28. https://ejournal.unida- aceh.ac.id/index.php/dikmas/article/view/370.
Hasbi, I., Sari, D. C., Isnaini, L., Harahap, D. P., Sormin, S. A., Wirdasari, A., Falaq, I. S., Lestari, A. S., Hasibun, A. K., Putri, D. M., Listriani, D. A., Ningsih, S., Hidayat, D. N., Yanto, H., Tyaningsih, R. Y.,
Irwanto, & Herak, R. (2021). Perkembangan peserta didik. Bandung: Widina Bhakti Persada .
Heriyati, H., Munasiah, M., & Nengsih, R. (2019). Sosialisasi Penggunaan Metode Hitung Trachternberg dalam Pembelajaran Matematika Tingkat Sekolah Dasar. Simposium Nasional Ilmiah & Call for Paper Unindra (Simponi), 1(1), 1156-1163. https://doi.org/10.30998/simponi.v1i1.396.
Hidayat, D. (1997). Penggunaan kalkulator dalam pengajaran matematika sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1), 175-176. https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/viewFile/9245/pdf
Latifah, L., & Ritonga, I. (2020). Systematic Literature Review (SLR): Kompetensi sumber daya Insani bagi perkembangan perbankan syariah diIndonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 2(1), 63-80. https://jurnal.umt.ac.id/index.php/jieb/article/view/2763
Marsigit, Himmawati P. L., Karyati, & Sugiman. (2008). Matematika. Bogor: Quadra.
Mulyawati, M., Tantowie, T. A., & Fuadi, D. N. (2020). Upaya Meningkatkan kemampuan menghitung melalui media konkret koin warna (kancing) pada mata pelajaran Matematika Madrasah Ibtidaiyah. Bestari Jurnal Studi Pendidikan Islam, 16(2), 221- 240. https://doi.org/10.36667/bestari.v16i2.407
Nuriyana, A., dan Hasanudin, C. (2022). Pemanfaatan media blog untuk meningkatkan kemampuan menulis cerpen siswa SMP. Prosiding Senada (Seminar Nasional Daring) PBSI. 2(1). 306- 313. Retrieved from https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SPBSI/article/view/1243/pdf
Palma, D. I., Lawalata, D. J., & Mpuang, T. (2020). Penggunaan kalkulator saintifik sebagai media eksploratif bagi peserta didik untuk menemukan sifat-sifat Eksponensial. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (3), 377-384. https://journal.unnes.ac.id/sju/prisma/article/view/37622/15505
Payung, Z. (2017). Penerapan jarimatika untuk meningkatkan kecepatan berhitung perkalian bilangan asli siswa kelas IV SDN 184 Inpres Ulusalu. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 3(2), 563-574. https://doi.org/10.47178/jkip.v3i2.176
Raditya, I. N. (2012). 200 tokoh super jenius penemu dan perintis Dunia. Yogyakarta: Narasi.
Rahmat, M., Nasution, L., Ichsan, R. N., & Ali, T. M. (2022). Pelatihan pemahaman administrasi praktisi dalam pengembangan Organisasi. Jurnal PKM Hablum Minannas, 1(2), 31-36. https://doi.org/10.47652/jhm.v1i2.182
Ratnasari, L., & Abbasi, A. G. (2020). Perancangan aplikasi Kalkulator penilaian kategorisasi data berbasis Android. Jurnal Ilmiah Informatika Komputer, 23(2), 136-143. http://dx.doi.org/10.35760/ik 2018.v23i2.2355
Shiddiq, N. F., & Herman, T. (2023). Concept image siswa kelas VII SMP pada materi bentuk aljabar. Jurnal Cendekia. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1404-1415. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2238
Simbolon, E., Mesran, M., & Sihite, A. H. (2019). Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Duta Bahasa Pelajar Dengan Menggunakan Metode Exprom II (Studi Kasus: Balai Bahasa Sumatera Utara). KOMIK (Konferensi Nasional Teknologi Informasi dan Komputer), 3(1), 474-485. http://dx.doi.org/10.30865/komik.v3i1.1630
Soedjadi. (1985). Mencari Strategi Pengelolaan Pendidikan Matematika menyongsong Tinggal Landas Pembangunan Indonesia (Pidato Pengukuhan Guru Besar). Surabaya: IKIP Surabaya.
Soehartanti. (2005). Panduan dasar belajar berhitung dengan sempoa. Depok: Kawan Pustaka.
Suharnan. 2005. Psikologi Kognitif (Edisi Revisi). Surabaya: Srikandi.
Suherman, E., Turmudi, Didi S., Herman T., Suhendra, Sufyani P.,
Nurjanah, dan ade, R. (2001). Strategi pembelajaran matematika Kontemporer. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia
Sutawidjaja, A., Gatot, M., Muchtar, A. K., dan Soewito. (1992). Pendidikan Matematika III. Jakarta: Depdikbud.
Triwiyanto, T. (2021). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Wardhani, S. (2010). Implikasi karakteristik matematika dalam pencapaian tujuan mata pelajaran matematika di SMP/MTs. Yogyakarta: Depdiknas PPPPTK.
Wijayanti, P. (2009). Matematika dalam kegiatan sehari-hari masyarakat berpendidikan rendah. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, 12(1), 497-500. https://eprints.uny.ac.id/12298/1/M_Pend_26_Pradnyo.pdf
Wulandani, S. P. (2008). Jarimatika perkalian dan pembagian. Kawan Pustaka.
Yuvita, Y., Hartono, R., Fitriati, S. W., & Saleh, M. (2023, June). Tren Model Project Based Learning dalam Pembelajaran Bahasa Inggris (Systematic Literature Review). In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana 6(1), 967-964. https://proceeding.unnes.ac.id/snpasca/article/view/2248/1731
Zazuli, M. (2009). 60 tokoh Dunia sepanjang masa. Jakarta: Narasi.
Zubair, A. (2019). Develop yourself the community. Kepanjen: AE Digital book
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.