Analisis Unsur Intrinsik Cerita Pendek Sahabat Kecilku Karya Zahra Nahima Kumala Dewi dalam Antologi Cerpen Butir-butir Kenangan
Abstract
Kata kunci—Cerita Pendek, Unsur Intrinsik, Antologi
abstract—The intrinsic elements of a short story are the components contained in the work itself and build the entire story. The aim of the research is to find out and analyze the intrinsic elements of the Short Story My Little Friend by Zahra Nahima Kumala Dewi. The research method uses a qualitative research method. Data collection techniques in this research used listening, note-taking and engaging techniques, as well as using data analysis techniques used in research, namely content analysis from Milles and Huberman. The results of the research are the analysis of the intrinsic elements of the Short Story My Little Friend by Zahra Nahima Kumala Dewi consisting of 1) The main theme in this short story is the friendship between three close friends since childhood 2) The character or characterization of Dewi as the protagonist tells the journey of their friendship, while Ila and Fiza as the tritagonist or supporter provides color to the dynamics of their relationship. 3) The plot of the story uses a forward plot 4) The setting is in the environment around home and school while the time setting is, kindergarten, middle school and high school 5) The language style is simple, easy to understand and there is use of dialect or regional language 6) People's point of view first ("me") by Dewi 7) The message in this story is the importance of maintaining friendship even though facing several problems and supporting each other in achieving goals and succes.
Keywords— Short Story, Intrinsic Elements, Anthology
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Armariena, D. N., & Murniviyanti, L. (2017). Penulisan cerpen berbasis kearifan lokal sumatera selatan dengan metode image streaming dalam proses kreatif mahasiswa. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 7(1), 88-115. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v7i1.1287.
Astuti, N. H., Reffiane, F., & Baedowi, S. (2019). Pengembangan Media Big Book pada Tema Kewajiban dan Hakku. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), 105-111. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i2.17386.
Cancerine, K. G. (2021). Produktif dimasa pandemi dengan menulis antologi: disertai dengan jurus jitu menjadi penulis muda - Jejak Pustaka. Yogyakarta: Jejak Pustaka.
Christin, M., Obadyah, A. B., & Ali, D. S. F. (2021). Transmedia Storytelling. Indonesia: Syiah Kuala University Press.
Dwiningsih, E. (2008). Kemampuan menulis paragraf naratif dengan menggunakan gambar berseri pada siswa kelas VI SD GULUNG 1 KECAMATAN MEJOBO KABUPATEN KUDUS (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta). Retrieved from http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/126.
Dzuhrisa, M., Aulia, N., & Widara, A. (2024). Mengurai Implikatur Edukatif dalam Drama Kapai-Kapai: Perspektif Pragmatik Naskah. Journal of Exploratory Dynamic Problems, 1(3), 11-16. Retrieved from https://edp.web.id/index.php/edp/article/view/71.
Febriani, A. A. (2023). Analisis unsur pembangun cerpen pada kumpulan cerpen mata yang enak dipandang karya ahmad tohari dan implementasinya sebagai bahan ajar (doctoral dissertation, fkip unpas). Retrieved from http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/66261.
Gamas, C. (2020). Antologi Optimalisasi Pengadaan. kalimantan timur: Christian Gamas.
Hartati, M. (2017). Analisis Cerita Pendek Tugas Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Ikip Pgri Pontianak. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 15(1), 116-127. https://doi.org/10.31571/edukasi.v15i1.411.
Heriyanto, S. P. (2021). Buku siswa Bahasa Indonesia Smp/Mts Kelas 8. Jakarta Pusat: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Hartati, M. (2017). Analisis cerita pendek tugas mahasiswa prodi pendidikan bahasa dan sastra Indonesia IKIP PGRI PONTIANAK. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 15(1) 116-127. https://doi.org/10.31571/edukasi.v15i1.411.
Izzaty, R. E. (2012). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini: Sudut Pandang Psikologi Perkembangan Anak. Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 1-9. Retrieved from https://www.academia.edu/download/50847288/Pentingnya_Pendidikan.pdf.
Khaerunnisa, (2023). Menyelami Dunia Sastra Anak. Indonesia: Penerbit K-Media.
Lestari, R. D., & Aeni, E. S. (2018). Penggunaan gaya bahasa perbandingan pada kumpulan cerpen mahasiswa. Semantik, 7(1). https://doi.org/10.22460/semantik.v7i1.p%25p.
Mansur, A. R., Kironoratri, L., & Riswari, L. A. (2024). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Siswa Dalam Menentukan Unsur-Unsur Intrinsik Cerpen Fabel. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 5296-5307. https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12765.
Martani, K. D. (2020). Penerapan media pembelajaran buku digital menggunakan aplikasi anyflip untuk meningkatkan kualitas pembelajaran bahasa Indonesia dalam mengidentifikasi unsur intrinsik cerita siswa kelas 4 SDN bagusan kecamatan Parakan kabupaten Temanggung. Jurnal pendidikan dan profesi pendidik, 6(1), 65-72. https://doi.org/10.268877/jp3.v6i1.7296.
Munaris, Anantama. M. D, Yanti. Y. (2023). Unsur Pembangun Prosa. Indonesia: Selat Media.
Nisa, K. (2018). Analisis kesalahan berbahasa pada berita dalam media surat kabar sinar Indonesia baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2), 218-224. https://doi.org/10.32502/jbs.v2i2.126.
Noprina. W. (2023). Mudah Menulis Cerita Pendek. Thalibul Ilmi Publishing & Education.
Nuroh, E. Z. (2011). Analisis stilistika dalam cerpen. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 1(1), 21-34. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v1i1.30.
Prasetya, K. H., Kusuma, D. A., Syahamah, A., Marsela, D., & Sinambela, S. M. (2024). Pelatihan Menulis Teks Cerita Pendek Sebagai Keterampilan Bahasa Pada Siswa di SMP Negeri 18 Penajam Paser Utara. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 1494-1501. https://doi.org/10.31949/jb.v5i2.8963.
Pratiwi, D. R., Purnomo, E., Wahyudi, A. B., & Saifudin, M. F. (2021). Menggali nilai karakter dalam ungkapan hikmah di sekolah dasar se-Karesidenan Surakarta. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 4(3), 241-255. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i3.4795.
Purnamasari, A., & Afriansyah, E. A. (2021). Kemampuan komunikasi matematis siswa smp pada topik penyajian data di pondok pesantren. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 207-222.
Putri, A. P., Rahhayu, R. S., Suswandari, M., & Ningsih, P. A. R. (2021). Strategi pembelajaran melalui daring dan luring selama pandemi covid-19 di SD Negeri Sugihan 03 Bendosari. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 1-8. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.728.
Putri, T. H. (2017). Penulisan Skenario Program Cerita “Senja Felicia” dengan Penggunaan Sudut Pandang Orang Pertama sebagai Pembangun Surprise (Doctoral dissertation, Institut Seni Indonesia Yogyakarta). http://digilib.isi.ac.id/id/eprint/2025.
Rosalia, D., Fatin, I., Yunianti, S., Danti, A. E., Furqaani, A. R., Khairunisa, A., Razi, M. A., Asegaf, R., Hasanah, R. U., Sa’adah, S. N., Nursiawati, S., Muharam., saadah, Z. (2019). Master kisi-kisi UN MA/ SMA 2019 sistem UNBK+ UNKP. Jakarta: cmedia
Salwa, N. (2023). Mengembangkan bakat menulis siswa SMK: strategi inovatif untuk menjadi penulis cerpen yang handal. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 229-244. https://doi.org/10.55606/protasis.v2i1.94.
Setiawan, A. (2019). Ayo Menulis Cerpen Pelajar Penggugah Jiwa. Jawa Timur: Uwais Inspirasi Indonesia.
Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Penelitian kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 158-165. Retrieved from http://repo.iain-tulungagung.ac.id/7300/10/Bab10_Penelitian%20Kualitatif_3.pdf.
Sudaryanto, M. (2024,). Tokoh dan Penokohan dalam Novel Anak Rantau Karya A. Fuadi. In Prosiding Seminar Nasional Kolaborasi Akademik Dosen-Mahasiswa, 2(1), 26-34). Retrieved from http://conference.fib.unsoed.ac.id/ojs/index.php/kokadoma/article/view/327.
Suni, E. K., & Ridwan, W. (2018). Analisis Dan Perancangan Data Warehouse Untuk Mendukung Keputusan Redaksi Televisi Menggunakan Metode Nine-Step Kimball. J. Tek. Inform, 11(2), 197-206. Retrieved from https://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php.
Sutarni, S. & Sukardi, S. (2008). Bahasa Indonesia 1 SMA kelas X. Banten: Quadra.
Vitasari, W., Hermandra, H., & Charlina, C. (2022). Pemertahanan Dialek Semarang di Perantauan Kajian Sosiolinguistik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11393-11402. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.4253.
Wijaya, P. (2023). Kritik Sastra Cerpen “Tidak” Karya. Kumpulan Kritik Sastra Cerpen Karya Putu Wijaya, 97. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Ikfi-Choirun-Nisak/publication.
Yusanto, Y. (2020). Ragam pendekatan penelitian kualitatif. Journal of scientific communication (jsc), 1(1). http://dx.doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.