Studi Tindak Tutur Ilokusi: Interaksi Jual Beli di Pasar Tradisional Bojonegoro
Abstract
Kata kunci—Tindak Tutur Ilokusi, Interaksi, Pasar Tradisional Bojonegoro
abstract—The aim of this research is to determine the types of illocutionary speech acts at the Bojonegoro Traditional Market. This research is a qualitative descriptive research. The data used in this research comes from interactions between sellers and buyers through observations at the Boojonegoro Traditional Market. The data collection procedure uses the techniques of listening, taking notes, and engaging. Then the data analysis technique uses the theory of Miles & Huberman (1994), namely 1) reducing data, 2) presenting data, and 3) verifying data. Meanwhile, to check the validity of the data, data validation techniques are used in the form of theoretical data triangulation. These illocutionary utterances include assertive utterances in the form of showing, mentioning, stating and telling. Directive speech takes the form of requesting, suggesting, suggesting, challenging, and demanding. Declarative utterances include deciding, canceling, and allowing. Expressive speech in the form of praising, complaining, and saying thank you. Finally, commissive speech takes the form of offers, oaths and promises.
Keywords — Illocutionary Speech Acts, Interaction, Bojonegoro Traditional Market
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afifah, S. (2019). Pengaruh kejenuhan belajar dan interaksi sosial terhadap konsentrasi belajar siswa dengan sistem pesantren modern di Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4), 527-532. Doi: https://scholar.archive.org/work/mzjbhkdlzvhmvlo34fshydqrxq/access/wayback/http://e-journals.unmul.ac.id/index.php/psikoneo/article/download/4827/pdf.
Amri, M. I. U., Bahtiar, R. S., & Pratiwi, D. E. (2020). Dampak penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi anak sekolah dasar pada situasi pandemi Covid-19. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 13-23. Doi: https://www.academia.edu/download/87196993/pdf.pdf.
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).
Anugrah, A. N., & Asnawi, A. (2024). Tindak tutur ekspresif dalam komentar di laman Youtube Najwa Shihab “Susahnya Jadi Perempuan”. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 6(1), 81-100. https://doi.org/10.26555/jg.v6i1.10075
Budiono, V. S. (2018). Pasar “Kota” di Bojonegoro. eDimensi Arsitektur Petra, 6(1), 33-40.
Chusnah, A. (2020). Pengaruh kondisi pandemi pada permintaan pasar fast food. Pengaruh Kondisi Pandemi Pada Permintaan Pasar Fast Food. http://eprints.umsida.ac.id/id/eprint/7042
Devi, R. P. I., & Utomo, A. P. Y. (2021). Tindak tutur Ilokusi Pada Interaksi Jual Beli di Pasar Tradisional Bandarjo Ungaran Dalam Kajian Pragmatik. Riksa Bahasa: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 7(2), 185-196. https://ejournal.upi.edu/index.php/RBSPs/article/view/24700
Dwi, T. D. K., Novitasari, L., & Purnama, A. P. S. (2024). Tindak tutur perlokusi representatif dalam acara “Lapor, Pak!” Trans 7. LEKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1). https://doi.org/10.60155/leksis.v4i1.395
Ghafur, A. (2019). Mekanisme pasar perspektif islam. Iqtishodiyah: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam , 5 (1). https://ejournal.unzah.ac.id/index.php/iqtishodiyah/article/view/86
Hermanto, H. (2017). Perilaku mahasiswa ekonomi di universitas esa unggul dalam melakukan investasi di Pasar Modal. Jurnal Ekonomi Universitas Esa Unggul, 8(01), 79445.
Hidayati, L. F., Ningrum, A. A., Utami, G. R., Haibah, Z., Fatmasari, D., Ningrum, W., & Utomo, A. P. Y. (2024). Analisis tindak tutur direktif dan ekspresif dalam teks ceramah pada buku bahasa indonesia kelas 11 SMA kurikulum 2013. BLAZE: Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(1), 45-67. https://doi.org/10.59841/blaze.v2i1.718
Humairah, N. I., Amar, F. S., Sari, U., & Manurung, S. V. (2024). Analisis tindak tutur ilokusi pada iklan makanan dan minuman di kanal youtube. Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa, 2(6), 65-75. https://doi.org/10.6734/argopuro.v2i6.3609
Kusumaningtyas, N., Pertiwi, A. U., Umniyah, K. Z., Muna, K. N. L., Utomo, A. P. Y., Kesuma, R. G., & Hidayat, R. (2024). Analisis tindak tutur lokusi dalam video pembelajaran bahasa indonesia pada kanal youtube bimbel smart. Dinamika Pembelajaran: Jurnal Pendidikan dan bahasa, 1(2), 35-54. https://doi.org/10.62383/dilan.v1i2.104
Maisaroh, S. (2020). Pengaruh kecerdasan emosional dan kecerdasan spiritual terhadap interaksi edukatif siswa kelas xi pada mata pelajaran qur’an hadist di Madrasah Aliyah Negeri Blora Tahun Ajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).
Megawati, E. (2016). Tindak tutur ilokusi pada interaksi jual beli di Pasar Induk Kramat Jati. Deiksis, 8(02), 157-171. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Deiksis/article/view/723.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
Mulyadi, M. (2012). Riset desain dalam metodologi penelitian. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 16(1), 71-80.
Mulyadi, Y. Y., & Liauw, F. (2020). Wadah Interaksi Sosial. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 2(1), 37-44. Doi: https://journal.untar.ac.id/index.php/jstupa/article/download/6776/5383.
Nasution, YSJ (2018). Mekanisme pasar dalam perspektif ekonomi islam. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam , 3 (1), 1-22. http://dx.doi.org/10.30821/ajei.v3i1.1695
Nisa, A. C. (2024). Tindak Tutur Ekspresif Anak-Anak Dalam Lingkungan Kelompok Bermain di Wilayah H. Saemin Pondok Pinang. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10), 125-132. https://doi.org/10.5281/zenodo.11183382
Novianti, S. B. N., Suprastiyo, A., & Kasiami, S. (2024). Public Values Kebijakan Relokasi Pasar Kota Bojonegoro. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(3), 2084-2094. Doi https://doi.org/10.47467/reslaj.v6i3.5955.
Prahastiwi, E. D., & Wahyuningsih, D. (2021). Bergesernya Pola Interaksi Sosial Keagamaan Islam Selama Pandemi COVID-19. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 5(2), 109-121. DOI: http://ejournal.iaimbima.ac.id/index.php/tajdid/article/download/663/483.
Rahardjo, A. H., Bachtiar, F., & Rezaie, R. (2021). Studi ruang akomodasi fungsi pasar tradisional pada Pasar Santa, Jakarta. Arsitekta: Jurnal Arsitektur dan Kota Berkelanjutan, 3(01), 1-13. https://doi.org/10.47970/arsitekta.v3i01.214
Rimbing, J. (2017). Tindak tutur ilokusi dalam percakapan jual-beli di Pasar Tradisional Minahasa (Sebuah Kajian Sosiopragmatik). Dalam: "Seminar Internasional “Pemeliharaan dan Pergeseran Bahasa” VII ISSN: 2540-8755, 19 - 20 Juli 2017,
Sari, F. K., & Cahyono, Y. N. (2022). Kajian Tindak Tutur Ilokusi pada Interaksi Jual Beli di Pasar Tradisional Pulung. DIWANGKARA: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya Jawa, 2(1). https://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/DIWANGKARA/article/view/195.
Searle, J. R. (1979). Expression and Meaning: Studies in the Theory of Speech Acts. Essay Collection (Vol. 49). https://doi.org/10.2307/2184.
Wandan, S. D. (2024). Tindak Tutur Direktif Antara Guru dan Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IX-H SMP Negeri 14 Kota Jambi (Doctoral dissertation, Universitas Jambi). https://repository.unja.ac.id/id/eprint/64660
Wulandari, C., & Zulqah, K. A. (2020). Tinjauan Islam terhadap Mekanisme Pasar dan Penanganan Distorsinya. Journal of Islamic Economics and Finance Studies, 1(1), 82-99. https://doi.org/10.47700/jiefes.v1i1.1923
Yunus, M. (2019). Tindak Tutur Interaksi Jual Beli Di Pasar Lama Banjarmasin. Dealektik, 1(1), 15-20. Doi: https://journal.umbjm.ac.id/index.php/idealektik/article/view/218.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.