The Use of Picture and Songs for Kindergarten to Improve Vocabulary

Afin Iswanto, Ima Isnaini Taufiqur Rohmah, Ayu Fitrianingsih

Abstract


Abstract- As an international language, English is very popular throughout the world, one of which is Indonesia. English is a foreign language in Indonesia. And English is the second foreign language used in Indonesia, after Indonesian and regional languages. The purpose of this study was to determine whether the use of pictures and songs in cooperative learning can improve English language skills for kindergarten children. The research method used is the classroom action research method, namely a practical method that a teacher can use in the classroom to improve the learning process and increase the quality of student learning. The number of students at Baitul Hikmah Cabak Kindergarten, Blora Regency is 17 students. Research results show that the use of pictures and songs is very effective in cooperative learning for kindergarten children.

Abstrak- Sebagai bahasa internasional, bahasa Inggris sangat populer di seluruh dunia, salah satunya Indonesia. Bahasa Inggris merupakan bahasa asing di Indonesia. Dan bahasa Inggris merupakan bahasa asing kedua yang digunakan di Indonesia, setelah bahasa Indonesia dan bahasa daerah. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah penggunaan gambar dan lagu dalam pembelajaran kooperatif dapat meningkatkan kemampuan bahasa Inggris anak TK. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian tindakan kelas, yaitu metode praktis yang dapat digunakan seorang guru di kelas untuk meningkatkan proses pembelajaran dan meningkatkan kualitas belajar siswa. Jumlah siswa di TK Baitul Hikmah, Kabupaten Blora sebanyak 17 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan gambar dan lagu sangat efektif dalam pembelajaran kooperatif anak TK.

Keywords


English, Picture and Songs, Cooperative Learning

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, A. D. (2018). Kreativitas Guru PAUD dalam Mengembangkan Literasi Dwibahasa melalui Media Sosial Blog di Kecamatan Limo dan Cinere. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 9(2), 193-201. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v9i2.1530.

Rahayu, E., Susanto, H., & Yulianti, D. (2011). Pembelajaran sains dengan pendekatan keterampilan proses untuk meningkatkan hasil belajar dan kemampuan berpikir kreatif siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(2). https://doi.org/10.15294/jpfi.v7i2.1081.

Samad, F., & Tidore, N. (2015). Strategi pembelajaran Bahasa Inggris yang menyenangkan untuk anak usia dini. Jurnal Ilmiah Cahaya PAUD, 1(2), 47-57. https://doi.org/10.33387/cahayapd.v1i2.226.

Khairani, A. I. (2016). Pendidikan bahasa inggris untuk anak usia dini. -. Retrieved from https://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/448.

Santrock, John W (2007) Child Development, Taxas: McGraw-Hill.

Cole, Michael., and Sheila R. Cole. 2001. The Development of Children. New York: Worth Publishers.

Harun, C. A. (2014). Pembelajaran bahasa inggris bagi anak usia dini versus budaya lokal. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2). Retrieved from https://ejournal.upi.edu/index.php/cakrawaladini/article/view/10499.

Fitria, T. N., & Pratiwi, D. N. (2020). Pengajaran Menulis Teks Deskripsi Berbahasa Inggris Dengan Media Visual. Jurnal Ilmiah Edunomika, 4(01), 466805. Retrieved from https://www.academia.edu/download/64502205/2020-%20PENGAJARAN%20MENULIS%20TEKS%20DESKRIPSI%20BERBAHASA%20INGGRIS%20DENGAN%20MEDIA%20VISUAL.pdf.

Gushendra, R. (2017). AN EXPERIMENTAL STUDY: IMPROVING STUDENTS’VOCABULARY MASTERY BY USING ENGLISH SONGS. Indonesian Journal of Integrated English Language Teaching, 3(1). http://dx.doi.org/10.24014/ijielt.v3i1.3968.

Morgan, J., & Rinvolucri, M. (2004). Vocabulary. Oxford University Press.

Sitompul, E. Y. (2013). Teaching vocabulary using flashcards and word list. Journal of English and Education, 1(1), 52-58. Retrieved from https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=1b2653c6458663afd2ac3b2c276f212b110bd19c.

Hernawati, S. (2017). Metodologi penelitian dalam bidang kesehatan, kuantitatif & kualitatif. Library Forikes. Retrieved from http://forikes-ejournal.com/ojs-2.4.6/index.php/lib/article/view/639.

Sunardi, S. (2012). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Actinon Research). Journal Universitas Negeri Yogyakarta.

Sugiyono, S. (2007). Statistika untuk penelitian.

Nurdianingsih, Fitri, et al. "Peningkatan Pembelajaran Bahasa Inggris melalui Media Pembelajaran yang Menarik di Sekolah Dasar." Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro 2.1 (2021): 228-231. Retrieved from https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1165.

Rohmah, Taufiqur. "Classroom interaction in English language class for students of economics education." Arab World English Journal (AWEJ) 8.2 (2017). https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3005587.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.