Analisis Unsur Intrinsik Cerita Pendek Arti Sahabat karya Machika Pingki Debilla Pramesti dalam Antologi Cerpen Butir-butir Kenangan
Abstract
Kata kunci— Antologi, Cerpen, Unsur intrinsik
abstract— Intrinsic elements of short stories are elements that build short stories from within and determine their structure and content. The purpose of this study is to understand and analyze the elements of the short story Arti Sahabat by Machika Pingki Debilla Pramesti. This research uses qualitative methods with data collection techniques through listening techniques, note-taking techniques, and involvement techniques. The data were analyzed using content analysis according to Milles and Huberman. The results of this study are the analysis of the intrinsic elements of the short story Arti Sahabat by Machika Pingki Debilla Pramesti which consists of 1) The theme of the short story Arti Sahabat by Machika Pingki Debilla 2) Characters of short story Arti Sahabat by Machika Pingki Debilla 3) The plot of short story Arti Sahabat by Machika Pingki Debilla Pramesti 4) Setting of the short story Arti Sahabat by Machika Pingki Debilla Pramesti 5) Language style of the short story Arti Sahabat by Machika Pingki Debilla Pramesti 6) Point of view of the short story Arti Sahabat by Machika Pingki Debilla Pramesti 7) The mandate of the short story Arti Sahabat by Machika Pingki Debilla Pramesti.
Keywords— Anthology, Short story, Intrinsic elements
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anissa, Y. (2023). Penerapan metode resitasi dalam pembelajaran menulis cerpen yang berorientasi pada pengembangan alur pada siswa kelas XI SMAN 15 Bandung (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/67071.
Apsari, N. W. M. (2022). Struktur dan Amanat Cerpen Arca Batu Karya IGG Djelantik Santha. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 2(1), 36-42.https://doi.org/10.37329/metta.v2i1.1680.
Aswadi, D., & Lismayanti, H. (2019). Dampak penggunaan smartphone terhadap pendidikan karakter anak di era milenial. STILISTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 4(1), 89-98.https://doi.org/10.33654/sti.v4i1.970.
Aunillah, E. I. (2022).Guru mahir menulis kreatif. Yogyakarta:Araska.
Dewi, A. C. (2023). Menulis kreatif. Bandung: Indonesia Emas Group.
El-Yunusi, M. Y. M., Yasmin, P., & Mubarok, L. (2023). Ontologi Filsafat Pendidikan Islam (Studi Kasus: Bahan Ajar Penerapan Literasi pada Peserta Didik). JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6614-6624.https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2800.
Fatmawati, E. (2020). Kerjasama orang tua dan guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. IBTIDA', 1(2), 135-150.https://doi.org/10.37850/ibtida.v1i2.147.
Febrina, L. (2017). Pengaruh minat baca cerpen terhadap keterampilan menulis cerpen siswa kelas X MAN 1 Padang. Menara Ilmu: Jurnal Penelitian dan Kajian Ilmiah, 11(74). https://doi.org/10.33559/mi.v11i74.81.
Fitriani, J., Ubung, S., Kinanthi, T. A., & Wahyuni, I. (2022). Analisis Gangguan Berbahasa Psikogenik Latah di Samarinda Ulu Studi Kasus: Psikolinguistik. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 9(2), 145-154.http://dx.doi.org/10.30595/mtf.v9i2.13735.
Haedariah, H., & Kasmarita, A. (2023). Analisis Gaya Bahasa Pada Lirik Lagu Dalam Album “Manusia” Karya Tulus. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan, 1(2), 143-155.https://doi.org/10.59031/jkppk.v1i2.237.
Halawa, M. (2021). Gaya bahasa perbandingan pada novel “Jalan Pasti Berujung” karya Benyaris Adonia Pardosi. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 1-11.https://doi.org/10.57094/kohesi.v2i1.412.
Hidayat, Y. (2021). Kajian psikologi sastra dalam novel Negeri 5 menara karya Ahmad Fuadi. Karanganyar:Yayasan Lembaga Gumun Indonesia.
Jannah, R., Emilda, E., & Pratiwi, R. A. (2022). Mendeskripsikan gaya bahasa dalam lirik lagu album sinestesia karya efek rumah kaca. KANDE Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 201-216.https://doi.org/10.29103/jk.v3i2.9448.
Krishna, I. B. W. K., Yogiswari, S. (2021). Ada partikel di setiap manusia, yang berasal dari bintang-bintang yang jauh. Bandung: Nilacakra.
Kumala, S., Nisa, M. (2019). Create, Succeed, and Immortalize. Subulussalam:CV. HWC Grup.
Kusmayadi, I., Fitria, D. A., Rahwawati, E. (2008). Be smart Bahasa Indonesia. Jakarta:Grafindo Media Pratama.
Kusrini, I. A. (2008). Bahasa Indonesia 1. Jakarta: Yudhistira.
Lauma, A. (2017). Unsur-unsur Intrinsik cerita pendek. Jurnal Elektronik Fakultas Sastra Universitas Sam Ratulangi, 1(5).https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/jefs/article/view/17053.
Lianingsih, F. (2021). Libas AKM 2021. Yogyakarta: CV Andi offset.
Lubis, H. P. (2022). Analisis Gaya Bahasa Dalam Novel 5 Cm Karya Donny Dhirgantoro. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 1(3), 185-189.https://doi.org/10.56799/jceki.v1i3.145.
Milawasri, F. A. (2017). Analisis Karakter Tokoh Utama Wanita Dalam Cerpen Mendiang Karya SN Ratmana. Jurnal Bindo Sastra, 1(2),87-94.https://doi.org/10.32502/jbs.v1i2.740.
Munaris, Yanti, Y., Anantama, M. D. (2023). Unsur pembangun prosa. Yogyakarta:Selat Media Patners.
Muliana, I. K. E. (2020). Unsur Intrinsik Cerpen “Dedosan”. Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha, 7(2), 71-80.https://doi.org/10.23887/jpbb.v7i2.28071.
Nashoih, A. K. (2018). Stilistika Dalam Cerpen “Allah Mahabbah” Karya Ihsan Abdul Quddus. Journal of Education and Management Studies, 1(2),59-68.https://ojs.unwaha.ac.id/index.php/joems/article/view/52.
Nisa, K. (2018). Analisis kesalahan berbahasa pada berita dalam media surat kabar sinar Indonesia baru. Jurnal Bindo Sastra, 2(2), 218-224.https://doi.org/10.32502/jbs.v2i2.1261.
Noprina, W. ( 2023). Mudah menulis cerita pendek. Gresik:Thalibul Ilmi Publisihng & Education.
Nora, Y. E. (2018). Warna Lokal dalam Cerpen Sebambangan Karya Budi P. Hatees dan Rancangan Pembelajaran Sastra di Sekolah Menengah Pertama (SMP).http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/32596.
Nufus, H., Agustina, J., Sari, M., Wardarita, R., Rukiyah, S., & Puspita, Y. (2022). Pelatihan Menulis Cerpen yang Berkearifan Lokal Pada Siswa SMAN 2 Prabumulih. Jurnal Pengabdian Masyarakat Formosa, 1(2), 225-232.https://doi.org/10.55927/jpmf.v1i2.422.
Nugrahani, F., & Hum, M. (2014). Metode penelitian kualitatif. Solo: Cakra Books, 1(1), 3-4.http://repository.stikim.ac.id/file/21-07-1730.pdf.
Nurhasanah, E. (2018). Analisis Unsur Ekstrinsik Novel “Merry Riana-Mimpi Sejuta Dolar’’. Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 11(1), 23-26.https://doi.org/10.55222/metamorfosis.v11i1.26.
Nurhayati, S. (2022). Cerita pendek dan cerita fantasi. Lombok Tengah:Pusat Pengembangan Pendidikan dan penelitian Indonesia.
Nurhidayah, N. (2018). Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Kelas VII SMP Negeri 6 Polong Bangkeng Utara Kabupaten Takalar (Doctoral dissertation, FBS).http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/10468.
Nurmalia, L. (2023). Bahasa dan Sastra di Sekolah Dasar. Ponorogo:Uwais Inspirasi Indonesia.
Purwanto, R., Retnowati, E., Sofyan, F., Dewi, N. K., Yestina, R., Daniati, I. (2018). Top one bedah kisi-kisi terlengkap UN-USBN SMP/MTS 2019. Jakarta:Bintang Wahyu.
Putri, A. P., Rahhayu, R. S., Suswandari, M., & Ningsih, P. A. R. (2021). Strategi pembelajaran melalui daring dan luring selama pandemi covid-19 di SD Negeri Sugihan 03 Bendosari. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 1-8.https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.728.
Rijali, A. (2018). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81-95.https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374.
Rimawan, I., Purba, A. W., Oktaviana, K. (2022). Cara mudah menulis cerpen. Bogor:Guepedia.
Rohman, S. (2019). Pembelajaran Cerpen. Jakarta Timur:PT Bumi Aksara.
Rosidah, C. T., Azmy, B., & Hanindita, A. W. (2022). Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD. Sukabumi:CV Jejak, anggota IKAPI.
Rosidi, A. (2018). Kamus istilah sastera Indonesia. Bandung: Pustaka Jaya.
Saleha, L., & Senjayawati, E. (2022). Pembelajaran materi penyajian data pada siswa smp kelas VII dengan menggunakan problem based learning berbantuan microsoft excel. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(6), 1849-1858.https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i6.11506.
Setyaningrum, R. A., Dewi, R. P. (2022). Menulis kreatif konteks Bahasa Indonesia. Yogyakarta:Sanata Dharma University Press.
Siagian, A. A. (2024). Pengantar metode penelitian ilmu Hukum. Agam: Yayasan Tri Edukasi Ilmiah.
Setyawan, M. (2023). Membuat cerpen tidaklah sulit. Yogyakarta: Rumah Baca.
Sitepu, M. L. (2018). Hubungan Penguasaan Gaya Bahasa Terhadap Kemampuan Menulis Cerpen Oleh Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Kuala Tahun Pembelajaran 2017/2018, https://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/607.
Sujarwanto, (2022). Think Pair share solusi memahami unsur pembangun cerpen. Lombok Tengah:Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Sujinah, Fatin, I., Rachmawati, D. K. (2018). Buku ajar Bahasa Indonesia. Surabaya:UMSurabaya Publising.
Sulistiyanto, A., Istami, D., Yuniati, S. (2021). Tiga jurus mudah menulis. Bogor:Guepedia.
Suryana, D. (2016). Stimulasi & aspek perkembangan anak. Jakarta:Kencana.
Susanto, M. A., & Shofiani, A. K. A. (2022). Karakteristik Tokoh dalam Cerpen Dua Perempuan Karya Lan Fang (Kajian Feminis). Jurnal Bastra (Bahasa dan Sastra),7(2),203-211.https://doi.org/10.36709/bastra.v7i2.104.
Sutarni, S., Sukardi. (2008). Bahasa Indonesia 1 SMA kelas X. Jakarta Timur:Quadra.
Suwardi, S. (1994). Pendekatan Pragmatik dalam Pengajaran Apresiasi Cerpen Jawa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3). https://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/viewFile/9134/pdf.
Syahrul, N. (2020). Refleksi Reformasi Perilaku Masyarakat dalam Cerpen “Karangan Bunga dari Menteri” Karya Seno Gumira Ajidarma. Kandai, 16(2), 217-230.https://doi.org/10.26499/jk.v16i2.1126.
Wibowo, H., Hendriyani, I. (2018). Materi umum Bahasa Indonesia SMP. Depok:Puri Cipta Media.
Wijaya, H. (2018). Analisis data kualitatif model Spradley (etnografi). https://repository.sttjaffray.ac.id/es/publications/269015/analisis-data-kualitatif-model-spradley-etnografi.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.