The Implementation of the English Areas to Improve Students' Communicative Competence

Nandika Pratama Putra, Refi Ranto Rozak, Fitri Nurdianingsih

Abstract


abstrak—Program pembelajaran merupakan salah satu aspek yang dapat mendukung keberhasilan dalam proses pembelajaran. Namun, untuk menciptakan pembelajaran yang baik dan menyenangkan, guru harus menggunakan suatu teknik atau strategi yang sesuai, salah satunya adalah dengan menerapkan program english area di sekolah. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan english area di sekolah dalam meningkatkan kompetensi komunikasi siswa yang dilakukan di SMK GUS DUR soko tuban. Untuk menjelaskan sejauh mana penerapan english area dalam meningkatkan kompetensi komunikasi siswa. english area adalah suatu program yang dilakukan oleh sekelompok orang untuk menggunakan bahasa Inggris sebagai alat atau media komunikasi pada waktu dan tempat tertentu, sedangkan kompetensi komunikasi adalah pengetahuan tentang bahasa dan kemampuan untuk memahami dan menggunakan bahasa secara efektif untuk tujuan komunikasi. peneliti menggunakan metode kualitatif. Data dikumpulkan melalui observasi, interview, dan dokumentasi. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas 10 SMK GUS DUR Soko Tuban pada tahun akademik 2023/2024. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan englisg area efektif untuk meningkatkan kompetensi komunikasi siswa.
Kata Kunci — Area Bahasa Inggris, Kompetensi Komunikatif, Siswa SMA

Abstract — Learning programs are one aspect that can support success in the learning process. However, to create good and enjoyable learning, teachers must use appropriate techniques or strategies, one of which is implementing an English area program at school. This research aims to describe the application of the English area in schools in improving students' communicative competence which was carried out at SMK GUS DUR Soko Tuban. To explain the extent to which the English area is applied in improving students' communicative competence. English area is a program carried out by a group of people to use English as a tool or medium of communication at a certain time and place, while communication competency is knowledge of language and the ability to understand and use language effectively for communication purposes. Researchers used qualitative methods. Data was collected through observation, interviews and documentation. The population of this research is class 10 students at SMK GUS DUR Soko Tuban in the 2023/2024 academic year. The research results show that the application of area English is effective in improving students' communicative competence.
Keyword— English Area, Communicative Competence, High School Students

Keywords


English Area, Communicative Competence, High School Students

Full Text:

PDF

References


Irambona, A., & Kumaidi, K. (2015). The effectiveness of English teaching program in senior high school: A case study. REiD (Research and Evaluation in Education). https://journal.uny.ac.id/index.php/reid/article/view/6666

Kakhramonovich, A. A. (2021). Principles of communicative competence and its practical reflection on homework. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal. https://www.giirj.com/index.php/giirj/article/view/724

Light, J., & McNaughton, D. (2014). Communicative competence for individuals who require augmentative and alternative communication: A new definition for a new era of communication?. Augmentative and Alternative Communication. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/07434618.2014.885080

Miolo, S., Emzir, E., & Rasyid, Y. (2017). English Speaking Learning through The" English Area" Program in Smk Negeri I Gorontalo. Journal of Education, Teaching and Learning.

Muliadi, M., & Rosyidi, A. Z. (2021). Analysis Implementasi English Area dalam Meningkatkan Speaking Skill dan Self-Regulated Mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris Institut Pendidikan Nusantara Global. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. http://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP/article/view/1079


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Seminar Nasional dan Gelar Karya Produk Hasil Pembelajaran

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.