Pengaruh Gerakan Literasi Sekolah terhadap Minat Membaca Siswa di Sekolah Dasar

Muhammad Stankovic Oktafiyan, Luqman Hakim Yaqub

Abstract


ABSTRAK

Tujuan penelitian ini untuk menjelaskan bagaimana pengaruh gerakan literasi sekolah terhadap minat membaca siswa di sekolah dasar. Program literasi sekolah merupakan sebuah program gagasan dari pemerintah Indonesia dalam rangka mewujudkan sembilan agenda prioritas (Nawacita) yang terkait dengan tugas dan fungsi Kemendikbud, khususnya Nawacita nomor 5, 6, 8 dan 9. Butir nawacita yang dimaksudkan adalah (5) meningkatkan kualitas hidup manusia dan masyarakat Indonesia; (6) meningkatkan produktivitas rakyat dan daya saing di pasar internasional sehingga bangsa Indonesia bisa maju dan bangkit bersama bangsa-bangsa Asia lainnya; (8) melakukan revolusi karakter bangsa; (9) memperteguh kebhinekaan dan memperkuat restorasi Indonesia. Empat butir nawacita tersebut terkait erat dengan komponen literasi sebagai modal pembentukan sumber daya manusia yang berkualitas, produktif dan berdaya saing, berkarakter, serta nasionalis. Pengertian literasi sekolah dalam konteks pendidikan disini adalah kemampuan mengakses, memahami dan menggunakan sesuatu secara cerdas melalui berbagai aktivitas, antara lain membaca, melihat, menyimak, menulis, dan/atau berbicara.

 

Kata Kunci: Literasi Sekolah, Minat Baca, Sekolah Dasar

 

 

ABSTRACT

The purpose of this study was to explain how the influence of the school literacy movement on students' interest in reading in elementary school. The school literacy program is a program of ideas from the Indonesian government in order to realize nine priority agendas (Nawacita) related to the duties and functions of the Ministry of Education and Culture, specifically Nawacita numbers 5, 6, 8 and 9. The intended nawacita items are (5) improving the quality of human life and Indonesian society; (6) increasing people's productivity and competitiveness in international markets so that the Indonesian people can advance and rise together with other Asian nations; (8) revolutionizing the nation's character; (9) strengthen diversity and strengthen Indonesian restoration. The four points of nawacita are closely related to the literacy component as capital for the formation of quality, productive and competitive, character and nationalist human resources. Understanding school literacy in the context of education here is the ability to access, understand and use something intelligently through various activities, including reading, seeing, listening, writing, and / or speaking.

 

Keywords: School Literacy, Interest in Reading, Elementary School

 


Full Text:

PDF

References


Antoro, Billy. 2017. Gerakan Literasi Sekolah dari Pucuk Hingga Akar Sebuah Refleksi. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud.go.id

Permendikbud Republik Indonesia.

Wildova, Radka. 2014. Initial Reading Literacy Development in Current Primary School Practice.Procedia Social and Behavioral Science, Science Direct. Vol 159 : hal. 334-339.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.