Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran PKN

Mei Dia Siska Ambarsari, Neneng Rika Jazilatul Kholidah, Heru Ismaya

Abstract


Abstract

The curriculum is a reference that guides the implementation of education. Curriculum is a plan developed to support the learning process under the guidance of schools, colleges, universities and their staff. Courses are designed to provide various learning opportunities to achieve goals (Kusumaningrum et al., 2013). Seeing how important the curriculum is for education, we can realize that the curriculum plays a very important role in the education system. Therefore, educators and teachers need to have a deep understanding of the content of the curriculum, because the goals of education are clearly reflected in it. Thus, the implementation of the educational process can occur in a conducive, interactive, effective and smooth atmosphere. MTs Plus Nabawi Kedungadem is one of the schools proposed to implement the independent learning program in the 2022/2023 academic year. When implementing the independent curriculum program at MTs Plus Nabawi Kedungadem, it was found that the expected implementation was actually going as desired. Therefore, researchers are interested in knowing the implementatiion of the independent curriculum in improving the quality of learning in the school. This research uses descriptive qualitative research methods. The results of this research are that after the implementation of the independent curriculum, the quality of Civics learning at MTs Plus Nabawi Kedungadem experienced an increase in student learning achievement, active participation in learning, critical thinking skills, and the quality of interaction between teachers and students.

 

Abstrak

Kurikulum adalah acuan pedoman dalam penyelenggaraan pendiidikan. Kurikulum adalah suatu rencana yang dikembangkan untuk mendukung proses penbelajaran di bawah bimbingan sekolah, perguruan tinggi, universitas dan stafnya. Kusus dirancang untuk memberikan berbagai kesempatan belajar untuk mencapai tujuan (Kusumaningrum et al., 2013). Melihat pentingnya kurikulum bagi pendidikan, kita bisa menyadari kalau kurikulum memegang peranan penting di sistem pendidikan. Oleh sebab itu, para pendidik dan guru perlu memiliki pemahaman mendalam terhadap isi kurikulum, sebab tujuan pendidikan secara jelas tercermin di dalamnya. Dengan demikian, pelaksanaan proses pendidikan dapat terjadi dalam suasana yang kondusif, interaktif, efektif, dan lancar. MTs Plus Nabawi Kedungadem adalah sekolah yang diusulkan untuk melaksanakan program Kurikulum Merdeka pada tahun ajaran 2022/2023. Saat melaksanakan program kurikulum merdeka di MTs Plus Nabawi Kedungadem, ditemukan bahwa implementasi yang diharapkan ternyata dapat berjalan sesuai keinginan. Oleh karena itu, pemeliti tertarik untuk mengetahui pengimplementasian kurikulum merdeka dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di sekolah tersebut. Penelitian inii menggunakan metode penelitaian kualitatif deskriptif. Berdasarkan hasil penelitian, implementasi kurikulum merdeka pada pembelajaran PKn di MTs Plus Nabawi Kedungadem ada peningkatan pda prestasi belajar peserta didik, partisipasi aktif pada saat pembelajaran, kemampuan berpikir kritis, dan kuwalitas interaksi antara guru dan peserta didik.

 



Keywords


Implementasi Kurikulum Merdeka, Meningkatkan Mutu Pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Arifin. (2022). Kurikulum Dan Implementasi Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19: Tantangan Dan Peluang Menuju Progam Merdeka Belajar. Jurnal Education and Development, 10(1), 279–284.

Berlian, U. C., Solekah, S., & Rahayu, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Mutu. 1.

Diman, K., & Ismaya, H. (2017). Pengaruh Penerapan Kurikulum 2013 Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS. 017.

Kusumaningrum, D. E., Arifin, I., & Gunawan, I. (2013). PENDAMPINGAN PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS KURIKULUM 2013. 1, 16–21.

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini. (2022). Implementation of Independent Curriculum in Driving School. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.

Rika, N., Kholidah, J., & Saputri, E. D. (n.d.). PANDANGAN MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN PANCASILA.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Prosiding Seminar Nasional (Kolaborasi Pendidikan dan Dunia Industri)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.