STUDI LITERATUR KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PESERTA DIDIK DITINJAU DARI TIPE KEPRIBADIAN EKSTOVERT-INTROVERT
Abstract
Kata Kunci: Pemecahan masalah matematis, teori polya, ekstrovert, introvert
Abstract
Mathematical problem solving ability is one of the abilities that every student must have. The method used is literature study. The data collection technique is by identifying articles about understanding mathematical concepts, collecting data, reducing data, presenting data, and drawing conclusions. Data analysis through reviewing the contents of the article and interpreting it. The results of a review of 4 articles can be concluded that extrovert students tend to be unable to complete all stages of problem solving. They can only understand the problem, but have difficulty making plans, implementing plans, and reviewing the results. Meanwhile, introverted students show better abilities in solving problems, by being able to carry out all stages of problem solving. This includes understanding the problem, making a plan, implementing the plan, and reviewing the results obtained.
Keywords: Mathematical problem solving, polya theory, extrovert, introvert
Full Text:
PDFReferences
Drs. Ujam Jaenudin, M. S. 2015. Dinamika Kepribadian (Psikodinamik) (pp. 1–266).
Jazuli, A. & Lathifah, M. 2018. Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Soal Cerita Berdasarkan Tipe Kepribadian Ekstrovert-Introvert Siswa SMP Negeri 6 Rembang. AlphaMath : Journal of Mathematics Education. 4(1): 23–32.
Juliansa, M. F., Kartinah, K., & Purwosetiyono, F. D. 2019. Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas X dalam Mengerjakan Soal Cerita pada Siswa Tipe Kepribadian Ekstrovert dan Introvert. Imajiner:
Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika. 1(5): 133–137.
Khoirotunnisa’, A. U. 2017. Eksperimentasi Model Pembelajaran Jigsaw Puzzle Map Terhadap Prestasi Belajar Matematika Materi Himpunan Ditinjau dari Tipe Kepribadian Siswa Kelas VII Semester 1 MTsN 1 Bojonegoro Tahun Ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika). 5(2): 82–88.
Kurniawati, E., Sujiran, S., & Puspananda, D. R. 2020. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Materi Soal Cerita Perbandingan Pada Siswa Kelas Vii Smp Pancasila Dander Tahun Pelajaran 2019 / 2020. Pendidikan Edutama, 1–9. http://repository.ikippgribojonegoro.ac.id/906/1/artikel efi kurniawati.pdf
Mayasari, N., Utami, A. D. & Suriyah, P. 2020. Buku Referensi Efektivitas Model Penemuan Terbimbing Dengan Menggunakan Tugas Superitem Terhadap Pengembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. http://repository.ikippgribojonegoro.ac.id/1383/1/Layout Buku Referensi Efektivitas.pdf
Nissa, I., C. 2015. Pemecahan Masalah Matematika (Teori dan Contoh Praktek). Mataram: Duta Pustaka Ilmu.
Putri, W. A., & Masriyah, M. 2020. Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Smp Pada Materi Segiempat Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Ekstrovert-Introvert. MATHEdunesa. 9(2): 392–401.
Qadry, I. K., Arriah, F., & Abdillah, W. 2023. Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Extrovert Dan Introvert Pada Siswa Kelas Vii Mts Muhammadiyah Songing Kabupaten Sinjai. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran. 3(3): 197-204.
Qomara, A., Ratnaningsih, N., & Santjka, S. 2022. Analisis Kemampuan penalaran matematis peserta didik ditinjau dari tipe kepribadian Carl Gustav Jung. Jurnal Kongruen. 1(2): 189–193.
Riawan, I., Sujiran, & Puspananda, D. R. 2020. Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika pada materi aritmatika sosial ditinjau dari tipe kepribadian siswa. Educatif Journal of Education Research. 2(3): 13–24.
Sulastri, M., Hayati, L., Hikmah, N., & Azmi, S. 2021. Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika ditinjau dari Tipe Kepribadian Siswa Madrasah Tsanawiyah. Griya Journal of Mathematics Education and Application. 1(4): 648–659.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIDIKAN FPMIPA by https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/FPMIPA/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.