An Analysis of Students Speaking Skill in Check-in Process for Twelveth Hospitality Major Vocational High School 4 Bojonegoro
Abstract
Abstract— Verbal communication is a crucial skill in the hospitality industry that requires mastery of polite, clear and professional speech. Examining students' speaking skills is an important step to develop soft skills that are vital in this sector. This study aims to evaluate the extent of the speaking skills of students in class XII of the Hospitality Department at SMK Negeri 4 Bojonegoro in handling the check-in process of hotel guests. This research applied a qualitative method with a descriptive approach. Data collection was done through a speaking test that refers to Douglas Brown's assessment rubric, which includes Pronunciation, Fluency, Grammar, Vocabulary, and Comprehension. In this study, there were 10 respondents, and the assessment of ability level was taken through a video simulation of the check-in process conducted by the students. The findings showed that the majority of students demonstrated good speaking skills. Of the 10 students involved, 7 students showed satisfactory performance with an average score above 70. They managed to convey check-in information with clear articulation, appropriate word choice, as well as a confident demeanor. On the other hand, the other 3 students performed adequately with an average score of 60, but still needed further coaching as they faced challenges in pronunciation and grammar. Therefore, although the students' results show good achievement, they still need coaching and practical exercises to improve their professionalism in the hospitality sector.
Keywords— speaking skills, Douglas Brown, communication, hospitality students
abstrak— Kemampuan berkomunikasi secara verbal merupakan keterampilan krusial dalam industri perhotelan yang memerlukan penguasaan cara berbicara yang sopan, jelas, dan profesional. Memeriksa kemampuan berbicara siswa menjadi langkah penting untuk mengembangkan soft skills yang sangat vital di sektor ini. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi sejauh mana keterampilan berbicara siswa kelas XII Jurusan Perhotelan di SMK Negeri 4 Bojonegoro dalam menangani proses check-in para tamu hotel. Penelitian ini menerapkan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Pengumpulan data dilakukan melalui tes berbicara yang mengacu pada rubrik penilaian Douglas Brown, yang meliputi Pelafalan, Kelancaran, Tata Bahasa, Kosakata, dan Pemahaman. Dalam penelitian ini, terdapat 10 responden, dan penilaian tingkat kemampuan diambil melalui video simulasi proses check-in yang dilakukan oleh siswa. Temuan penelitian menunjukkan bahwa mayoritas siswa menunjukkan kemampuan berbicara yang baik. Dari 10 siswa yang terlibat, 7 siswa menunjukkan performa memuaskan dengan rata-rata nilai di atas 70. Mereka berhasil menyampaikan informasi check-in dengan artikulasi yang jelas, pilihan kata yang tepat, serta sikap yang percaya diri. Di sisi lain, 3 siswa lainnya menunjukkan performa yang memadai dengan rata-rata nilai 60, tetapi masih memerlukan pembinaan lebih lanjut karena menghadapi tantangan dalam pelafalan dan tata bahasa. Dengan demikian, walaupun hasil siswa menunjukkan pencapaian yang baik, mereka tetap memerlukan pembinaan dan latihan praktik untuk meningkatkan profesionalisme mereka dalam sektor perhotelan.
Kata kunci— kemampuan berbicara, Douglas Brown, komunikasi, siswa perhotelan
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1).
Fadhil, M., Retnawati, E. I., Dani, R., & Qudsiyah, K. (2022). Problematika Keterampilan Berbicara Siswa Kelas X Perhotelan 1 SMKN 2 Pacitan. Repository STKIP PGRI Pacitan, 12–26.
Febriani, D. D., Mahanani, R. T., S, A. F. N., Satria, F., Shafira, M., Yapono, R., & Mahmud, E. A. (2025). Analisis Lingkungan Positif dalam Mendukung Pembelajaran Efektif dan Pengelolahan Kelas yang Harmonis di SMA Negeri 1 Gedeg. 1.
Febriani, G. S., Sanjiwani, N. M. P. I., & Dewi, I. G. A. M. (2023). Pentingnya kemampuan berkomunikasi secara efektif dalam supervisi hotel. MSJ: Majority Science Journal, 1(3), 76-80.
Taslim, M. (2023). Analisa kemampuan berbicara dalam berbahasa Inggris pada petugas receptionist Wyndham Opi Hotel. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 131–145. https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i1.1070.
Mahfud, T., Kusuma, B. J., & Mulyani, Y. (2017). Peta kompetensi soft skill program pemagangan (apprenticeship programe) di industri perhotelan Balikpapan. Balikpapan: Universitas Negeri Balikpapan.
Musparni, M. (2022). Persepsi Tamu terhadap proses check-in oleh resepsionis melalui Ota di Djakarta hotel Padang. Administration, Business and Rural Development Planning, 4.
Nappu, S., Dewi, R., & Quraisy, H. (2019). Penguasaan kosakata dan kalimat praktis Bahasa Inggris bagi siswa SMK. In Seminar Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat (SEDIMAS), 648–651. https://ojs.unm.ac.id/semnaslpm/article/view/11921.
Pohan, D. D., & Fitria, U. S. (2021). Jenis jenis Komunikasi. Educational Research and Social Studies Volume, 2, 45–79. https://doi.org/10.1002/0471715220.ch3.
Pratama, A. R., Dimatupang, D. T., Kurnia, O., & Lapotulo, N. (2024). Peranan receptionist untuk memperlancar proses check in dan check out di Asialink Hotel By Prasanthy. Open Journal Systems, 19(1978), 4425–4432.
Putri, H. N. I., Karimah, I. S., & Amalia, F. (2024). Persepsi staf front office terhadap penguasaan bahasa Prancis Sebagai penunjang pelayanan di Hotel Claro Kendari. Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata, 7(2), 1–8. https://doi.org/10.23887/jmpp.v7i2.83957.
Putri, K. (2017). Pelatihan communication skills dalam meningkatkan kemampuan berkomunikasi karyawan hotel puteri gunung (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Rini, N. A. (2021). Kemampuan berkomunikasi front desk dalam melayani tamu hotel. Global Research on Tourism Development and Advancement, 3(2), 123–135. https://doi.org/10.21632/garuda.3.2.123-135.
Romadhoni, S., Hairunnisa, & Wibowo, S. E. (2018). Peran berau televisi sebagai media humas pemerintahan Kabupaten Berau. Ilmu Komunikasi, 6, 40–54.
Sa’adah, H., Efendi, A. N., Wachidah, L. R., & Putikadyanto, A. P. A. (2016). Implementasi penilaian berdiferensiasi dalam mata pelajaran Bahasa Indonesia era kurikulum merdeka pada siswa kelas XII di SMK Negeri 3 Pamekasan. 7(3), 1–23.
Kensasi, S., Prastiwi, C. H. W., & Rahmawati, O. I. (2022). Improving the student's English speaking skills using discussion method at class X of SMA N 1 Kalitidu. [Artikel skripsi, IKIP PGRI Bojonegoro].
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Seminar Nasional Inovasi pendidikan dan Pembelajaran

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.