Character Eduction Value Analysis in The Movie “Teacher’s Diary”

Rahma Shofia Febrianti, Fitri Nurdianingsih, Refi Ranto Rozak

Abstract


Abstract— This study aims to analyze character education values that can provide motivation and inspiration to junior high school students regarding character education values. This movie comes from a Thai movie that tells an inspiring story about the struggle of a teacher in educating in a remote area. The method used in this research is descriptive qualitative analysis with a semiotic approach, which focuses on the interpretation of visual signs and dialog in the film. Data were obtained through observation of the storyline, character, and social interactions depicted in the film and then analyzed using the theory of character education from the Ministry of Education and Culture. The results of this study indicate that this film contains various character education values, care, honesty, responsibility, hard work, and a strong national spirit, which are displayed through the interactions and attitudes of the teacher characters that face various challenges of education in remote areas. This research is expected to be a reference in the learning process based on film media so that this value can be integrated into junior high school student learning through class discussions, value based project, and media based contextual learning. The Teacher’s Diary movie ca provides an inspiring and effective learning resource in strengthening students' character.

Keyword: Character education, Teacher’s Diary movie, value analysis

 

abstrak— Penelitian ini memiliki tujuan untuk menganalisis nilai-nilai pendidikan karakter yang dapat memberikan motivasi dan inspirasi terhadap siswa SMP mengenai nilai-nilai pendidikan karakter. Film ini berasal dari sebuah film Thailand yang mengangkat kisah inspiratif tentang perjuangan seorang guru dalam mendidik di daerah terpencil. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis deskriptif kualitatif dengan pendekatan semiotika, yang menitikberatkan pada penafsiran tanda-tanda visual dan dialog dalam film. Data diperoleh melalui observasi terhadap alur cerita, karakter tokoh , serta interaksi social yang tergambar dalam film tesebut dan kemudian dianalisis menggunakan teori pendidikan karakter dari kemendikbud. Hasil penelitian ini menujukkan bahwa film ini mengandung berbagai nilai pendidikan karakter, kepedulian, kejujuran, tanggung jawab, kerja keras, dan semangat kebangsaan yang kuat, yang ditampilkan melalui interaksi dan sikap para tokoh guru yang menghadapi berbagai tantanganpendidikan didaerah terpencil. Penelitian ini diharapkan dapat menjadi rujukan dalam proses pembelajaran yang berbasis media film sehingga nilai-nilai ini dapat diintegrasikan kedalam pembelajaran siswa SMP dengan melalui kegiatan diskusi kelas, proyek berbasis nilai, dan pembelajaran konstektual berbasis media. Film Teacher’sDiary ini dapat memberikan sumber belajar yang inspiratif dan efektif dalam penguatan karakter peserta didik.

Kata kunci— Pendidikan karakter, film Teacher’sDiary, analisis nilai


Keywords


Character education, Teacher’s Diary movie, value analysis

Full Text:

PDF

References


Bumulo, S. W. S. (2017). Nilai-nilai pendidikan dalam film Teacher’s Diary sutradara Nithiwit Tharathorn. Universitas Negeri Gorontalo

Kemendiknas. (2010). Pengembangan pendidikan budaya dan karakter bangsa. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Kusumastuti, A., & Khoiron, A. M. (2019). Metode penelitian kualitatif. Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).

Nasar, I., Nurdianingsih, F., Rahmi, E., & Purwanto, M. B. (2024). Values of character education: Study of strengthening the culture of digital literacy for youth in disruptive 5.0 era. GemaWiralodra, 15(1), 596-604. https://doi.org/10.31943/gw.v15i1.688.

Rozak, R. R. (2014). A study of bilingual education and communicative competence at junior secondary school. JurnalPenelitian Pendidikan, 6(2), 1018-1032.

Utami, I., Khansa, A. M., &Devianti, E. (2020). Analisis pembentukan karakter siswa di SDN Tangerang 15. Fondatia, 4(1), 158-179. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.466.

Zubaedi. (2011). Desain pendidikan karakter: Konsepsi dan aplikasinya dalam lembaga pendidikan. Jakarta: Kencana.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Seminar Nasional Inovasi pendidikan dan Pembelajaran

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.