Implementasi Chatgpt sebagai Inovasi Media Pembelajaran Ekonomi Berbasis Artificial Intelligence

Authors

  • Lisa Setiyana
  • Taufiq Hidayat IKIP PGRI Bojonegoro
  • Ali Noerdin

Keywords:

ChatGPT, Inovasi, Media pembelajaran ekonomi, Artificial Intelligence, Society 5.0

Abstract

Abstract

Innovation in education has become a crucial response to the challenges of the Society 5.0 era. One of the emerging innovations is the integration of Artificial Intelligence (AI) into the learning process. This study aims to study  the implementation of ChatGPT as an innovative AI-based learning media in the teaching of economics for students of class X-7 at SMAN 1 Kedungadem. This research employed a descriptive qualitative method with data collection techniques including interviews, observations, and documentation. The results show that ChatGPT plays an innovative and effective role in helping students understand abstract economic concepts, improving their critical thinking skills, and increasing learning motivation. Students responded positively to the use of ChatGPT as a learning assistant due to its interactive and accessible features. Moreover, the use of ChatGPT encourages more personalized and flexible learning experiences. As a result, ChatGPT supports the development of a modern, student-centered, and digitally integrated learning environment that aligns with the educational demands of the Society 5.0 era.

 

Keywords: ChatGPT, Innovation, Economic learning media, Artificial intelligence, Society 5.0

Abstrak

Inovasi dalam dunia pendidikan menjadi kebutuhan utama dalam menghadapi tantangan era Society 5.0. Salah satu inovasi yang menonjol adalah integrasi Artificial Intelligence (AI) dalam proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk Mengkaji implementasi ChatGPT sebagai inovasi media pembelajaran ekonomi berbasis AI bagi siswa kelas X-7 SMAN 1 Kedungadem. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif, dengan teknik pengumpulan data berupa wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ChatGPT berperan secara inovatif dalam membantu siswa memahami konsep ekonomi yang abstrak, meningkatkan kemampuan berpikir kritis, serta mendorong motivasi belajar. Respon siswa terhadap penggunaan ChatGPT sangat positif karena aplikasi ini bersifat interaktif, responsif, dan mudah diakses. Dengan demikian, ChatGPT mendukung terwujudnya pembelajaran ekonomi yang lebih modern, kontekstual, dan sesuai dengan tuntutan era digital dan Society 5.0.

References

Anastassia Amellia Kharis, S., Haqqi Anna Zili, A., & Artikel, R. (2024). Chatgpt Sebagai Alat Pendukung Pembelajaran: Tantangan Dan Peluang Pembelajaran Abad 21. Paedagoria : Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 15(2), 206–214. http://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria

Akbar dkk, J., Dr. Drs. Hary Soedarto Harjono, M. P., & Ade Bayu Saputra, M. P. (2023). Artificial Intelligence Teman atau Musuh sih? CV Brimedia Global. https://books.google.co.id/books?id=YIjwEAAAQBAJ

Gunawan, H. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Multiliterasi Pada Perkuliahan Pembelajaran Berbicara. Jurnal Metabasa, 1(1), 38–50. http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/mbsi/article/view/883

H.I.A, P. (2023). Implementasi Penggunaan Media ChatGPT dalam Pembelajaran Era Digital. EDUCATIONIST: Journal of Educational and Cultural Studies, 2(2), 1–8. https://jurnal.litnuspublisher.com/index.php/jecs/article/view/156

Hidayat, T., & Astuti, R. P. F. (2019). Team Assisted Individualization Berbasis Penyelesaian Masalah: Metode Baru dalam Pembelajaran Teori Ekonomi Mikro. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(2), 44–53.

Ir. Ida Bagus Kerthyayana Manuaba, S.T., P. ., Danang Erwanto, S.T., M. ., Loso Judijanto, S.Si., M.M., M. S., Budi Harto, S.E., M. ., Dr. Ir. H. Sa’dianoor, S.T., M.Si., I., I Kadek Dwi Gandika Supartha, S.T., M. ., Farid Wahyudi, S.Kom., M.M., C., Mahdianta Pandia, S.Kom., M. K., & Kelvin, S.Kom., M. K. (2024). TEKNOLOGI_ChatGPT_Pengetahuan_Dasar_dan. https://www.google.co.id/books/edition/TEKNOLOGI_ChatGPT_Pengetahuan_Dasar_dan/O5ATEQAAQBAJ?hl=en&gbpv=0

Muhammad Solehuddin, dkk. . (2025). Kecakapan_Dalam_Pendidikan_Era_Indonesia. https://www.google.co.id/books/edition/Kecakapan_Dalam_Pendidikan_Era_Indonesia/2MVLEQAAQBAJ?hl=en&gbpv=1&dq=inauthor:+Muhammad+Solehuddin,+dkk.&pg=PR4&printsec=frontcover

Nita, S., Sari, E. R. N., & Aldida, J. D. (2023). Implementasi ChatGPT-OpenAI sebagai Inovasi Media Pembelajaran berbasis Artificial Intelligence bagi Tenaga Pendidik di Era Society 5.0. Seminar Nasional Amikom Surakatra (SEMNASA), November, 69–80. https://ojs.amikomsolo.ac.id/index.php/semnasa/article/view/133

Downloads

Published

2025-06-17

Issue

Section

Articles